2020. február 26. szerda
Edina

Elektromos tömegközlekedésre vált Magyarország

2020. január 18., 11:00
Elektromos tömegközlekedésre vált Magyarország

A városok levegőjének minőségi javulása, és a károsanyag - kibocsátás csökkentése is több összetevős feladat. Egyik eleme a városok zöldítése, melyhez minden elem adott itthon is, a másik a tömegközlekedés fejlesztése. 

Tömegközlekedés itthon 

Sok városban találkozhatunk tömegközlekedési lehetőségekkel Magyarországon is. Ezek közt a legismertebb értelem szerűen a fővárosi, melynek azonban a híre nem igazán jó. A járművek zöme régi, sokszor koszos és hatalmas a tömeg. Ezzel együtt pedig a buszjegy drága, vagyis az utas egyáltalán nem érzi azt, hogy minőségi szolgáltatást kapna a pénzéért. Ezen most egy kicsit finomíthat a kormány, hiszen terveik szerint az állami tulajdonú közösségi közlekedés szolgáltatóit jelentősen zöldítené. 

kép: bydeurope.com

Erre szükség is van, hiszen a kipufogók füstje komoly anyagi és egészségügyi terhelést jelent a városok számára. Éppen ezért 2022 után a már említett társaságok kizárólag elektromos meghajtású buszokat vásárolhatnak. 

 

Itthonról itthonra 

A tervekhez az is hozzátartozik, hogy ezek a buszok lehetőleg hazai gyártású járművek legyenek, amikhez a magyar buszgyárak is hozzáteszik a magukét. A fejlesztések már megtörténtek, a gyárak készen állnak az elektromos hajtású járművek elkészítésére, ráadásul nem csak a hazai piacokra. 

kép: newsbeezer.com

Persze önmagában a zöldítés még nem teszi ellenállhatatlanul vonzóvá a tömegközlekedést itthon, de sokat javíthat a megítélésén. A városi életminőség javításához azonban olyan példákat kellene magunkévá tenni, mint Észtországé, ahol a tömegközlekedés ingyenes. Már ezen a vonalon is történtek előrelépések, hiszen Hódmezővásárhely ebbe az irányba mozdul, és ez az, ami valódi alternatívát csinál a buszos közlekedésből az autózással szemben, még abban az esetben is, ha sokan vannak a járművön. 

Az elektromos hajtás perferálása a tömegközlekedésben nem csak hazánkban jelentkezik, hanem az EU sok országa számára is ez a jövő. Nem csak azért, mert tisztább, hanem azért is, mert – ahogyan az elektromos autók esetében is – a fenntartása sokkal költséghatékonyabb. Hosszabb távon pedig ez a lépés olyan megtakarításokat eredményezhet, mely további minőségi javulásokat hoz a közösségi közlekedés számára Magyarországon is.

lead kép: bydeurope.com