2021. december 8. szerda
Mária

A "zöldre mosott" termékek csapdája, avagy a zöldmarketing

2020. december 26., 13:00
A "zöldre mosott" termékek csapdája, avagy a zöldmarketing

Azzal, hogy igyekszünk egyre tudatosabban vásárolni elérhetjük, hogy a cégek is egyre környezettudatosabban tevékenykedjenek. Illetve azt, hogy a termékeiken ezt fel is tüntessék. Sajnos azonban az is igaz, hogy sok esetben a zöldítés csak egy álca, egy ügyes marketing fogás, és a termék messze nem olyan, mint amilyennek gondoljuk. 

Zöldre mosás 

Egy új kifejezés, a zöldre mosás is befészkeli magát a köztudatba, mivel remekül leírja, mivel is állunk szemben. Tulajdonképpen arról van szó, hogy a marketing és a PR adta lehetőségeket kihasználva egyes cégek csak a reklámjaikat és a megjelenésüket tekintve mutatkoznak zöldnek, környezettudatosnak, működésük azonban egyáltalán nem tükrözi ezt a szemléletet. 

kép: designbyanton

Hogy ez hogyan lehetséges? Úgy, hogy sok esetben a törvény nem rendelkezik egyértelműen bizonyos jelölések használatáról. Például az, hogy valami újrahasznosítható nem jelenti azt, hogy a teljes csomagolást újra lehet hasznosítani. A  külső dobozt igen, a belső anyagokat azonban nem, de ezt nem kell feltüntetni. 

Megtévesztő lehet a színhasználat is, a képek, amikkel az adott termék azt igyekszik sugallni, hogy ő bizony nagyon szívén viseli a bolygó sorsát. Egy kis zöld szín ide, egy buja erdő képe oda, és a vevő máris azt érzi, ez a termék lehet a környezettudatosabb, holott ez bizony nem igaz. 

 

Lépnek ellene 

Sok esetben az eszközök legálisak, így a vásárló figyelmére kell bízni, hogy kiszúrja-e a turpisságot. A zöld szín használatát például nem lehet megtiltani, de arra lehet kötelezni a cégeket, hogy a termékeken elhelyezett állításokat (bio, környezetbarát, újrahasznosítható, …) támasszák alá. A GVH éppen ezért közzétette a zöldmarketing tájékoztatóját, ezzel is ösztönözve a gyártókat az érthetőbb, áttekinthetőbb jelöléshasználatra. 

kép: infographicworld.com

A tudatos vásárlás mindannyiunk érdeke, de a tudatosság nem lehet egy felületes döntés eredménye, hiszen sokszor a gazdasági érdek még mindig felülírja a környezet érdekét. 

lead kép: laughingsamurai.com

Ezek is érdekelhetnek