Április 24. Szerda, György

A "zöldre mosott" termékek csapdája, avagy a zöldmarketing

Érdekesség
2020. december 26. 13:00
null

Azzal, hogy igyekszünk egyre tudatosabban vásárolni elérhetjük, hogy a cégek is egyre környezettudatosabban tevékenykedjenek. Illetve azt, hogy a termékeiken ezt fel is tüntessék. Sajnos azonban az is igaz, hogy sok esetben a zöldítés csak egy álca, egy ügyes marketing fogás, és a termék messze nem olyan, mint amilyennek gondoljuk.

Zöldre mosás

Egy új kifejezés, a zöldre mosás is befészkeli magát a köztudatba, mivel remekül leírja, mivel is állunk szemben. Tulajdonképpen arról van szó, hogy a marketing és a PR adta lehetőségeket kihasználva egyes cégek csak a reklámjaikat és a megjelenésüket tekintve mutatkoznak zöldnek, környezettudatosnak, működésük azonban egyáltalán nem tükrözi ezt a szemléletet.

kép: designbyanton

Hogy ez hogyanlehetséges? Úgy, hogy sok esetben a törvény nemrendelkezik egyértelműenbizonyos jelölések használatáról.Példáulaz, hogy valami újrahasznosítható nem jelenti azt, hogy a teljescsomagolást újra lehet hasznosítani. A külső dobozt igen, a belső anyagokat azonban nem, de ezt nem kell feltüntetni.

Megtévesztő lehet a színhasználat is, a képek, amikkel az adott termék azt igyeksziksugallni, hogy ő bizony nagyon szívén viseli a bolygó sorsát. Egy kis zöld szín ide, egy buja erdő képe oda, és a vevő máris azt érzi, ez a termék lehet a környezettudatosabb, holott ez bizony nem igaz.

Lépnek ellene

Sok esetben az eszközök legálisak, így a vásárló figyelmére kell bízni, hogy kiszúrja-e a turpisságot. A zöld szín használatát például nem lehet megtiltani, de arra lehet kötelezni a cégeket, hogy a termékeken elhelyezett állításokat (bio, környezetbarát, újrahasznosítható, …) támasszák alá. A GVH éppen ezért közzétette a zöldmarketing tájékoztatóját, ezzel is ösztönözve a gyártókat az érthetőbb, áttekinthetőbb jelöléshasználatra.

kép: infographicworld.com

A tudatos vásárlás mindannyiunk érdeke, de a tudatosság nem lehet egy felületes döntés eredménye, hiszen sokszor a gazdasági érdek még mindig felülírja a környezet érdekét.

lead kép: laughingsamurai.com

termékpénzkörnyezetboltmarketingzöld