Április 24. Szerda, György

Tényleg fenntartható, amit annak mondanak? 

Zöld zóna
2020. március 14. 11:00
null

A fenntarthatóság és a klímasemlegesség nagyon sokszor alkalmazott kifejezések az utóbbi időben. Szinte minden cég, kisebb-nagyobb vállalkozás igyekszik valahogyan kommunikálni az emberek felé, hogy fenntartható működésre állt át. De ez pontosan mit takar? És elég?

Fenntartható, vagy segítő

Talán egy egyszerű példán lehet jól bemutatni, miről is van szó. Egy kis létszámú közösség, mondjuk egy falu olyan épületeket is tartalmaz, melyek “közös tulajdonban” vannak. Kvázi a közösség felel azok állapotáért. Abban az esetben, ha egy lakos fenntartható magatartást tanúsít, az nagyjából azt jelenti, hogy a saját portáján sepreget. Nem rontja a közös épületek állagát, de nem is tesz azok javulásáért. Ez alapvetően működőképes lenne, ha az épületek jó állapotban lennének. Most azonban egy igencsak lerobbant, leromlófélben lévő közös épületről van szó, vagyis az, ha nem rontjuk tovább a helyzetet nem rossz, de azért a jótól messze van.

kép: nonprofit.hu

A klímapozitív hozzáállás ebben az esetben azt jelenti, hogy a lakos a saját portája rendben tartása mellett kisepri a közös épületet is. Egy másik legletteli a lyukakat a falban, megint másik festéket hoz, és néhányan kifestik a falakat,stb. Ebben az esetben a közösség tagja nem csak passzív része a falunak, hanem azért is tesz, hogy a közösség működőképes maradjon.

Fenntartható cégek

Már a fenntarthatóság elérése - vagyis a nem rontok a helyzeten tovább - is csodálatos lenne, ha azt minden vállalat elérné. Ám sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy a marketing fontosabb az igazi céloknál. A fenntartható jelzőt ugyanis rásütik minden olyan vállalatra, mely tett valamit azért, hogy zöldebb legyen. Ettől még a vállalat működése nem lesz sem fenntartható, sem klímasemleges, a klímapozitívtól pedig elképesztően messze van. Csupán a jelenlegi helyzetet kihasználva egy apró lépéssel nagyobb bevételt, vagy jobb versenyhelyzetet generál.

kép: JUSTIN METZ/FORTUNE.COM

Az a vállalat, mely klímapozitív, olyan működési irányt választ, mely nem csak nem tesz rosszat a környezetnek, hanem segíti is azt – vagyis hozza a festéket, aglettet, vagy éppen a seprűt. A klímapozitív működés hosszú távon egy olyan élettér lehetőségét adja, amiben mi, emberek egészséges levegőt szívva, a biológiai sokféleséget csodálva, annak részeként élünk, miközben megkapjuk azt a könnyebbséget és lehetőségi kört is, melyet megszoktunk, és ami valóban minimum fenntartható!

lead kép: paypertalent.com

cégpénzklímareklámFöldemberélet