Május 19. Vasárnap, Ivó, Milán

Érkezik a vitorlás teherhajó

Zöld zóna
2020. szeptember 21. 12:00
null

A világon mindenhol egyre jobban terjed a tiszta közlekedés iránti vágy, és persze ennek megvalósítási lehetőségei is. A tenger azonban egy kicsit más tészta, hiszen itt a szabályok is mások, és emberek sem élnek a közlekedés útvonalán.

Itt mindent lehet?

Tény, hogy a teherszállítás számára az egyik legkifizetődőbb megoldás a teherhajózás. Ennek egyik oka, hogy a hajók közlekedése igen olcsó, hiszen egy elképesztően szennyező olajkeverékkel működnek. Ezt az anyagot a szárazföldön tilos lenne használni, mert annyira káros, de hát a nyílt tengeren senkit sem zavar (csak az állatokat, növényeket, komplett ökoszisztémákat, és persze a levegőbe, vízbe kerülve előbb vagy utóbb mindent és mindenkit) …

kép: oceanbird

Az elektromos meghajtás a teherhajózás világában is felütötte a fejét, de sajnos az is igaz, hogy az ilyen átalakítások, netán az új hajók vásárlása hatalmas összegeket emészt fel, amit a legtöbb hajótársaság egyszerűen nem vállal be. Van azonban egy másik alternatíva is, melynek üzemeltetése olcsó, bár soktapasztalatotkíván a kapitánytól.

Hajó, hajó, hajó

A teherhajózás mellett az emberek hobbyból is szívesen szállnak a vízre, ebben az esetben azonban egy régi, a gőzgépeknél is lényegesen régebbi megoldást is szívesen alkalmaznak: vitorláznak. A svédWalleniusMarinetervezőiroda éppen ezen a vonalonelindulvaalkotta megOceanbirdnévre keresztelt teherhajóját, ami 200 méteres hosszával és 40 méteres szélességével semmivel sem marad el a megszokott konténerhajóktól.

kép: oceanbird

Amiben különbözik, az az 5, egyenként 80 méteres árboc, melyen vitorla feszül majd, és ez hajtja a hatalmas hajótestet előre. Ez persze azt is jelenti, hogy némileg lassabb lesz a hajó, és bár lesz benne motor, az kizárólag vészhelyzetre és a kikötési manővereknélhasználják majd.

A vitorla anyaga is eltér majd a megszokottól. Ebben az esetben a hatalmas felületek nemműanyagból,vagy a szokványos vitorlavászonból készülnek, hanem egy fémötvözetből, ami így sokkal tartósabb, és jobban ellenáll az elemek erejének. Hogy az iroda terve lesz-e a jövő teherszállítási módja? Nem valószínű, de alternatívaként biztosan jelen lesz a piacon néhány éven belül.

lead kép: steelguru.com - oceanbird

tengerklímakörnyezetkárosanyagemberhajószállítás