A közlekedés és szállítmányozás co2 kibocsátása kifejezetten jelentős, nem is csoda, hogy a lehetőségekhez mérten mindent megtesznek azért, hogy csökkenteni lehessen azt. A szárazföldi járművek zöme belátható időn belül elektromos meghajtásúvá kell, hogy váljon, hiszen ez is az egyik kulcs annak, hogy teljesíthető legyen a párizsi klímacél. De mi a helyzet a hajózással?
Tengeri vakság
A tengerek, óceánok és folyók érdekes részletet képviselnek életünkben. Egyrészt ösztönösen vonzódunk a vízhez, nyári napjaink boldogabbjaiis rendszerint a hűs habokhoz kötődnek. Másrészt azonban valamiért azt gondoljuk, mivel a tengerekből csak a partokat látjuk, az nem számít, ami a mélyebb részekben, vagy akár a nyílt vízen történik. Vagyis lehet bele önteni a szemetet tonnaszám, és az sem gond, hogy a vízen közlekedő hajók jelentős hányada messze a legkörnyezetszennyezőbb fűtőanyaggal, olajjal üzemelnek.
kép:blog.ballard.com
A hatalmas szállítóhajók számára azonban az elektromos üzemelés nem feltétlen jó ötlet, ennek több technikai akadálya is van. Természetesen nem áthidalhatatlanok, csak éppen nemkifizetődőek. Vagyis a környezetbarát üzemelés csak akkor lehet megoldani, ha az a szállítási költségeket nem emeli meg, hiszen minden vállalat inkább az olcsóbbat választaná a környezettudatos helyett, így az ilyen kezdeményezések mind kudarcba fulladnának.
Hidrogén a megoldás
A hidrogén hajtás nem újötlet, a Toyota például sokáig ebben látta az autózás jövőjét is. Végül nem lett igazuk, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne működőképes megoldás. Kiváltképp akkor, ha hajózásról van szó.
AzEuis támogatja azt ez irányt, így, ha minden jól megy, akkor nemsokára a vízen lehet az első záró kibocsátású motoros hajó (hiszen zéró kibocsátással hajózni az emberiség igen régóta képes, köszönhetően az evezők, majd a vitorla feltalálásának). A tolatóhajó aRhônefolyón áll majd szolgálatba. Működését tekintve pedig a hidrogénből elektrokémiai reakció során nyerik ki az energiát. Ennek végterméke pedig az elektromosság mellett hő, valamint tiszta víz, a tengerek számára igazi felüdülés az olaj után.
kép:new.abb.com
A napi üzemre tervezett hajó, ha beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor igazi mérföldkő lehet, hiszen a hajózás éves szén-dioxid kibocsátása 940 millió tonna körül mozog, mely akár teljes egészében kiváltható lenne.
lead kép:gasworld.com