Május 26. Vasárnap, Evelin

Új utakon a városi közlekedés?

null

Több nagyváros esetében is olvashattuk az utóbbi időszakban, hogy az újraindítás során kilométernyi szakaszokat zártak el az utakból az autósok elől. Ezek most sétálóutcák, bicikliseknek, gyalogosoknak szólnak, több a fa és a növény, és lassabb a tempó. Erre ráadásul világszerte egyre nagyobb igénye van az embereknek, szeretnének lassítani végre, hiszen a koronavírus megmutatta, hogy ezt így is lehet.

Elgondolkodtató lehetőség

A járványhelyzet azt eredményezte, hogy az emberek lényegesen kevesebbszer ültek autóba. Hogy ez miértfontos? Mert a városok levegője is sokkal tisztább lett ezáltal.Barcelonában például a becslések alapján 62%-kal esett vissza a légszennyezettség, de sorra jelentek meg a fotók az országokról, amiken nagyon jól látható a tisztuló levegő. Ráadásul ennek szinte kivétel nélkül örült mindenki. Éppen ezért szeretné az ENSZis, ha ez a változás tartós lehetne.

kép: innovationorigins.com

Mi is sokszor írtuk már meg, hogy most van itt a lehetőség, meg kell ragadni, és másképpen csinálni a dolgokat, mint eddig, hiszen most kénytelenek voltunk megállni, hát ne kezdjünk újra őrült rohanásba. Az ENSZ Európai GazdaságiBizottsága is pontosan ezt szeretné, így arra ösztönzi a tagállamokat, hogy biztosítsanak végre előnyt az embereknek az autókkal szemben, elvégre ez a kétlábúak élettere, nem a négykerekűeké.

Merre tovább?

Mivel a tudósok abban is biztosak, hogy a mostanihoz hasonló járványok sora vár még ránk, így számítani lehet arra, hogy a tömegközlekedés népszerűsége jelentősen visszaesik. Ebben az esetben pedig sokan fordulhatnak az autózás felé, ami azonban nem lenne túl jó. Ezt szerencsére lehet gátolni, vagy inkább a többi alternatívát ösztönözni. Ezek pedig a séta és a bicikli, valamint akár az elektromos autómegosztó szolgáltatások.

kép: ecf.com

A felmérések és előrejelzések alapján pedig ez az irány, vagyis ésszerű ezt erősíteni. 2030-ra egészen másképpen látjuk majd a városi közlekedést. A városokban megtett összes utazás közel felét, pontosabban 49%-át adják majd a biciklis és gyalogos helyváltoztatások, és az autózás lecsökken 46%-ra– a maradékot a taxik és más szolgáltatások teszik ki. Erre a változásra pedig nagy szükség van, hiszen minélszennyezettebbegy város levegője, lakosai annál fogékonyabbak lehetnek az esetleges fertőzésekre is.

lead kép: James Schwartz (CC BY-ND 2.0) on flickr