November 7. Csütörtök, Rezső

Megvan az első ország, ahol ingyenes lett a tömegközlekedés!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A karbonsemlegesség eléréséhez bizony erősen rá kell feküdni arra, hogy a közlekedést fejlesszük. Hiszen hatalmas hányadban felel a károsanyag kibocsátásért, Luxemburg esetében egészen a kibocsátás több, mint 50%-át jelenti!

Átállás

Nyilván sokat számít az, ha egy ország jelentősen támogatja az elektromos közlekedésre való átállást, de ez édeskevés. Egyszerűen azért, mert sokan nem engedhetik meg maguknak a váltást. Sok család nagyon nehezen hozza össze egy autó árát, és nincsen kerete annak cseréjére, sokan pedig egyszerűen nem is engedhetik meg maguknak egy saját autó fenntartását, nem, hogy vásárlását, még támogatással sem.

kép: boredpanda.com

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a városokban élő emberek számára jellemzően az autó nem is igazán fontos, vagy hasznos eszköz. Persze kényelmesebben lehet vele közlekedni, hiszen csak magunk vagyunk, de a parkolás, illetve a dugók miatt a praktikusság már erősen kétséges. Ez persze csakabban az esetben igaz, ha a tömegközlekedés valódi alternatívát nyújt a városban, vagy akár azon kívül is az autóval szemben.

Luxemburg az élen jár

A kis ország az első, ahol teljes egészében ingyenessé vált a tömegközlekedés, mindenhol és mindenkinek. Egyedül az olyan vonatok képeznek ez alól kivételt, ahol van első osztály, de itt is csak ezért kell fizetni, a másodosztályért nem.

Ez persze nem megy olyan egyszerűen, mint ahogyan hangzik. Az ország célja a lépéssel az, hogy csökkentsék a károsanyag kibocsátást, ezzel együtt a légszennyezettséget, minimalizálják a dugókat a városban, illetve támogassák az alacsonyabb jövedelműeket. A vezetés azt reméli, hogy az ingyenes tömegközlekedés csábítóbb alternatíva lesz az autózásnál annak a 400 000 ingázónak is, akik a városba érkeznek.

kép: knowledgestall.com

Az átállás persze nem olcsó mulatság. A luxemburgi tömegközlekedés működtetése évi 491 millió eurót emészt fel, a jegybevételek azonban csak évi 40 millió eurót hoztak, vagyis itt nem olyan vészesen nagy a veszteség (ez persze viszonyítás kérdése). Ahhoz azonban, hogy valóban vonzóvá tegyék a buszok, villamosok, vonatok jelentette lehetőséget, fejleszteni is kell a meglévő rendszert. Erre a kormányzat 2018 és 2028 között összesen 3.9 milliárd eurót szán, ami már jelentős javulást hozhat a járműpark állapotában, illetve abban is, hogy egyre több helyre lehessen kényelmesen eljutni a tömegközlekedéssel.

lead kép: AFP Photo/JEAN-CHRISTOPHE VERHAEGEN