Több nagyváros esetében is olvashattuk az utóbbi időszakban, hogy az újraindítás során kilométernyi szakaszokat zártak el az utakból az autósok elől. Ezek most sétálóutcák, bicikliseknek, gyalogosoknak szólnak, több a fa és a növény, és lassabb a tempó. Erre ráadásul világszerte egyre nagyobb igénye van az embereknek, szeretnének lassítani végre, hiszen a koronavírus megmutatta, hogy ezt így is lehet.
Elgondolkodtató lehetőség
A járványhelyzet azt eredményezte, hogy az emberek lényegesen kevesebbszer ültek autóba. Hogy ez miértfontos? Mert a városok levegője is sokkal tisztább lett ezáltal.Barcelonában például a becslések alapján 62%-kal esett vissza a légszennyezettség, de sorra jelentek meg a fotók az országokról, amiken nagyon jól látható a tisztuló levegő. Ráadásul ennek szinte kivétel nélkül örült mindenki. Éppen ezért szeretné az ENSZis, ha ez a változás tartós lehetne.
kép: innovationorigins.com
Mi is sokszor írtuk már meg, hogy most van itt a lehetőség, meg kell ragadni, és másképpen csinálni a dolgokat, mint eddig, hiszen most kénytelenek voltunk megállni, hát ne kezdjünk újra őrült rohanásba. Az ENSZ Európai GazdaságiBizottsága is pontosan ezt szeretné, így arra ösztönzi a tagállamokat, hogy biztosítsanak végre előnyt az embereknek az autókkal szemben, elvégre ez a kétlábúak élettere, nem a négykerekűeké.
Merre tovább?
Mivel a tudósok abban is biztosak, hogy a mostanihoz hasonló járványok sora vár még ránk, így számítani lehet arra, hogy a tömegközlekedés népszerűsége jelentősen visszaesik. Ebben az esetben pedig sokan fordulhatnak az autózás felé, ami azonban nem lenne túl jó. Ezt szerencsére lehet gátolni, vagy inkább a többi alternatívát ösztönözni. Ezek pedig a séta és a bicikli, valamint akár az elektromos autómegosztó szolgáltatások.
kép: ecf.com
A felmérések és előrejelzések alapján pedig ez az irány, vagyis ésszerű ezt erősíteni. 2030-ra egészen másképpen látjuk majd a városi közlekedést. A városokban megtett összes utazás közel felét, pontosabban 49%-át adják majd a biciklis és gyalogos helyváltoztatások, és az autózás lecsökken 46%-ra– a maradékot a taxik és más szolgáltatások teszik ki. Erre a változásra pedig nagy szükség van, hiszen minélszennyezettebbegy város levegője, lakosai annál fogékonyabbak lehetnek az esetleges fertőzésekre is.
lead kép: James Schwartz (CC BY-ND 2.0) on flickr