2020. december 5. szombat
Vilma

Már készül az elektromos repülőkhöz igazított reptér

2020. március 2., 12:00
Már készül az elektromos repülőkhöz igazított reptér

A zéró kibocsátás elérése nem kis feladat, még a gazdag országoknak sem. A svédek pedig erősen koncentrálnak, hiszen 2045 re minden az országban, vagy onnan kifelé induló forgalomnak tökéletesen környezetbarátnak kell lennie, vagyis semmilyen üvegházhatású gázt nem bocsáthatnak ki a járművek. Ez pedig minden járműre vonatkozik. 

Elektromos közlekedés 

Az e-közlekedés nagyon gyors tempóban fejlődik. Ez nem is csoda, hiszen a káros anyag kibocsátás egyik legnagyobb mumusa éppen a közlekedés. Az autók közt egyre élesebb a verseny, már nem csak a Tesla kínál igencsak jó paraméterekkel autókat, hanem sok más gyártó is. Sőt, a Volkswagen például nemsokára teljes egészében leáll a hagyományos meghajtású autók gyártásával, és kizárólag elektromos üzemű járműveket kínál majd. 

kép: energypostweekly.eu

Az utakon egyre népszerűbbek az elektromos kamionok is, vagyis a fuvarozás is egyre jobban igyekszik kivonni magát a károsanyag kibocsátás alól. Azonban van két ágazat, melyben a fejlődés nem ilyen léptékű, hiszen nagyobb kihívásokkal néz szembe. Az egyik a hajózás, a másik a légi közlekedés. Ez utóbbi pedig gyors fejlesztésre szorul, hiszen a kibocsátás egy jelentős hányadáért felel. 

 

Felhőkre fel 

Sokan abban látják a repülés károsanyag kibocsátásának csökkentését, ha minimalizáljuk a légi közlekedést. Ez azonban nem kivitelezhető, legalábbis egyelőre biztosan nem, hiszen ehhez olyan eszközök kellenének, mint a Hiperloop, melyek képesek vállalható alternatívát biztosítani a repüléssel szemben. 

kép: siliconcanals.com

A svédek egészen más irányba mozdulnak. Már idén ősszel kiépítésre kerül az az infrastruktúra a Åre Östersund reptéren, a Visby Airporton és az Umeå Airporton, mely az elektromos repülőgépek kiszolgálásához szükséges. A svéd kormány teljes mellszélességgel kiáll az elképzelés mellett, nem kevés támogatást is nyújtva a vállalkozáshoz, mely a tervek szerint azt eredményezi majd, hogy 5 éven belül Svédországban forgalomba áll az első elektromos hajtású kereskedelmi repülőjárat, melyet számos másik követ majd. Ha pedig így haladnak tovább, akkor a kitűzött cél is megvalósítható lesz, vagyis, hogy 2045-re a svéd közlekedés teljesen karbonsemlegessé váljon. 

lead kép: phys.org