Április 19. Péntek, Emma

Vissza a jövőbe: léghajóké lesz az ég

Zöld zóna
2019. szeptember 05. 12:00
null

Aszén-dioxid kibocsátás csökkentése elsődleges feladat. Ez viszonylag könnyen megoldható, ha például az épületek energiafelhasználásáról van szó, de igen nehezen kivitelezhető, ha a szállítmányozás kibocsátását szeretnénk csökkenteni.

Életmód és szénlábnyom

Bizony, a fogyasztói társadalom egyik motorja a szállítmányozás. A legszebb az lenne, ha a fogyasztói társadalmat lehetne átalakítani, de erre nemigen van esély, hiszen most is, amikor tisztában vagyunk a klímakatasztrófa következményeivel, sőt, érezzük is őket, a fogyasztásunk egyre csak nő. Ez pedig azt jelenti, hogy bármennyire is ideális lenne a szállítmányozás jelentős csökkentése, ez nem fog megtörténni. Jelenleg is a globális co2 kibocsátás 25%-ért tehető felelőssé ez az ágazat, és a jövőben ez csak nőni fog.

kép:abc.net.au

A repülők, illetve a repülés károsságáról nagyon sok cikk és tanulmány született, nem csoda, ha a közúti és főleg a tengeri szállítás felé fordul a világ. Csakhogy ez sem jó, hiszen lényegesen tovább tart, és az itteni kapacitásbővülés a károsanyag kibocsátására is hatással lesz. A megoldás egy friss tanulmány alapján mégiscsak a levegőben keresendő, de nem a repülők között.

A felhők között

A Nemzetközi Alkalmazott Rendszerelemzési Intézet tanulmányában a léghajós közlekedés feltámasztását javasolja. Ezek a repülő monstrumok szép jövő előtt álltak, de sajnos tragikus balesetek során kellett tudomásul venni, hogy a hidrogénnel töltött ballonok rendkívül veszélyesek, így inkább a repülőgépek felé fordult a világ. Pedig nem kellene, mivel az automatizált rendszerek segítségével a hidrogénnel kapcsolatos balesetek esélye a minimálisra csökkenthető, és a szállítás így kifejezetten környezetbarát és gyors lehet.

kép:spectrum.ieee.org

A léghajók mozgását ugyanis nem motorokkal oldanák meg, vagyis csak részben. A haladáshoz az úgynevezettjetstreamáramlatokat használnák. Ezek a szelek folyamatosan fújnak asztratoszférában, ráadásul gyorsan, így segítségükkel a léghajó 14-16 nap alatt teljesen képes megkerülni a földet. A hidrogén pedig üzemanyagnak is alkalmas, nem csak a lebegtetésre. A rendszer még kidolgozásra vár, de az elképzelés nagyon kecsegtető.

lead kép:youtube.com

repülőklímakárosanyagléghajóemberlevegő