2020. november 30. hétfő
Andor, András

Íme az örök életű gumiabroncs

2020. március 7., 11:00
Íme az örök életű gumiabroncs

Az elektromos közlekedés hivatott kiküszöbölni a károsanyag-kibocsátás jelentős részét, ami nagyon jó dolog. De az autózással sok egyéb hulladék is együtt jár, melyek mellett nem szabad szó nélkül elmenni, hiszen ezek is erősen szennyezik a bolygót! 

Kopó részek 

Itt most nem is a motorról, vagy az állandó cserére szoruló szűrőkről van szó, bár azok is megérnének egy beszélgetést. És nem az olyan részekről, mint a féktárcsák és fékbetétek, de a probléma itt mutatkozik meg. Az autónak ugyanis sok olyan részlete van, mely kopik, cserére szorul, méghozzá sokszor, míg maga az autó még újnak tekinthető. 

kép: cnet.com

A féktárcsák és betétek problematikája egy következő lépcső, de most az abroncsokat vesszük górcső alá. Hiszen egyrészt rögtön két garnitúrát is tartunk belőlük, egyet télre, egyet nyárra, és 4 évente ildomos lenne őket cserélni a biztonságunk érdekében. Attól eltekintve, hogy négy abroncs nem éppen olcsó mulatság, számolni kell azzal is, hogy a kiszolgált darabok bizony hegyekben állnak a szeméttelepeken. 

 

 

 

Innováció 

Léteznek megoldások, melyekben az abroncsokat bedarálják, és az aszfalthoz keverik, illetve más módokon hasznosítják őket, de ezek többsége nem nagy léptékű, és az alap problémát, vagyis a hulladék keletkezését nem oldják meg. 

Az egyik abroncsgyártó, a Goodyear egy olyan kerékkel rukkolt elő, melyet az elektromos közlekedéshez igazítottak, és a hulladékcsökkentés jegyében alkottak meg. A neve pedig reCharge. De mégis, mi köze lehet az abroncsoknak az újra töltéshez? 

Ebben az esetben nem az autók akkumulátorát tölti újra az abroncs, hanem önmagát. A gyár ugyanis létrehozott egy olyan folyadékot, mely egyrészt biológiailag lebomlik, másrészt a kerék közepébe helyezve, onnan kiszivárog az erre kialakított csatornákon, és a kopó gumi felületét “újra tölti”. Ez pedig azt jelenti, hogy egyetlen abroncs technikailag képes kiszolgálni egy autó egész élettartamát, sőt, tulajdonképpen örök életű lehet, ha a rendszer nem hibásodik meg, és karban is van tartva. 

Az már csak hab a tortán, hogy több fajta folyadék létezik, attól függően hol, és milyen körülmények között szeretnénk autózni, és persze, hogy a divatnak is eleget tegyenek, az abroncs színe is változtatható, így a kocsink megjelenése az éppen aktuális hangulatunkhoz igazodhat. 

kép: motorauthority.com