2020. október 30. péntek
Alfonz

Érkezik a vitorlás teherhajó

2020. szeptember 21., 12:00
Érkezik a vitorlás teherhajó

A világon mindenhol egyre jobban terjed a tiszta közlekedés iránti vágy, és persze ennek megvalósítási lehetőségei is. A tenger azonban egy kicsit más tészta, hiszen itt a szabályok is mások, és emberek sem élnek a közlekedés útvonalán. 

Itt mindent lehet? 

Tény, hogy a teherszállítás számára az egyik legkifizetődőbb megoldás a teherhajózás. Ennek egyik oka, hogy a hajók közlekedése igen olcsó, hiszen egy elképesztően szennyező olajkeverékkel működnek. Ezt az anyagot a szárazföldön tilos lenne használni, mert annyira káros, de hát a nyílt tengeren senkit sem zavar (csak az állatokat, növényeket, komplett ökoszisztémákat, és persze a levegőbe, vízbe kerülve előbb vagy utóbb mindent és mindenkit) … 

kép: oceanbird

Az elektromos meghajtás a teherhajózás világában is felütötte a fejét, de sajnos az is igaz, hogy az ilyen átalakítások, netán az új hajók vásárlása hatalmas összegeket emészt fel, amit a legtöbb hajótársaság egyszerűen nem vállal be. Van azonban egy másik alternatíva is, melynek üzemeltetése olcsó, bár sok tapasztalatot kíván a kapitánytól. 

 

Hajó, hajó, hajó 

A teherhajózás mellett az emberek hobbyból is szívesen szállnak a vízre, ebben az esetben azonban egy régi, a gőzgépeknél is lényegesen régebbi megoldást is szívesen alkalmaznak: vitorláznak. A svéd Wallenius Marine tervezőiroda éppen ezen a vonalon elindulva alkotta meg Oceanbird névre keresztelt teherhajóját, ami 200 méteres hosszával és 40 méteres szélességével semmivel sem marad el a megszokott konténerhajóktól. 

kép: oceanbird

Amiben különbözik, az az 5, egyenként 80 méteres árboc, melyen vitorla feszül majd, és ez hajtja a hatalmas hajótestet előre. Ez persze azt is jelenti, hogy némileg lassabb lesz a hajó, és bár lesz benne motor, az kizárólag vészhelyzetre és a kikötési manővereknél használják majd. 

A vitorla anyaga is eltér majd a megszokottól. Ebben az esetben a hatalmas felületek nem műanyagból, vagy a szokványos vitorlavászonból készülnek, hanem egy fémötvözetből, ami így sokkal tartósabb, és jobban ellenáll az elemek erejének. Hogy az iroda terve lesz-e a jövő teherszállítási módja? Nem valószínű, de alternatívaként biztosan jelen lesz a piacon néhány éven belül. 

lead kép: steelguru.com - oceanbird