2020. december 5. szombat
Vilma

Csak a repülők 2%-nak kellene változtatni, hogy 60%-kal csökkenjen a kibocsátása a légi közlekedésnek!

2020. február 21., 12:00
Csak a repülők 2%-nak kellene változtatni, hogy 60%-kal csökkenjen a kibocsátása a légi közlekedésnek!

Egy tanulmány rámutatott, hogy a repülőgépek csupán 2%-nak kellene eltérnie az átlagos repülési magasságtól, ezzel máris 60%-kal csökkenthető lenne a repülés káros hatása. 

Károsanyag kibocsátás 

Nem titok, hogy a légi közlekedés az egyike a legszennyezőbb közlekedési módoknak. Ez a szennyezés azonban nem csak az elégetett kerozinból adódik. 

A gépek repülésük közben kondenzcsíkot húznak. Ez tulajdonképpen a hajtóművekből kiáramló mikrorészecskéken kifagyó víz, vagyis egyfajta felhő. Ezt a csíkot szinte mindenki csodálta már gyerekkorában, és minden olyan magasan szálló repülőnél megfigyelhető, mely kellően nedves légtömegeken halad keresztül. 

kép: hiveminer.com

A kondenzcsíkok azonban nem maradnak meg olyannak, amilyennek látjuk őket. Pehelyfelhők keletkeznek belőlük, melyek felülete kilencszerese az eredeti csíkoknak. Hogy ez miért gond? A felhők visszaverik a hőt a Föld felé, vagyis fokozzák az üvegházhatást. Ez alapvetően rendben is lenne, ha természetesen létrejövő felhőzetről lenne szó, de itt nem ez a helyzet. 

 

Csökkenő kibocsátás, és sok más 

A gyártók már erősen gondolkodnak azon, hogyan lehet megoldani a hatalmas utasszállítók esetében azt, hogy elektromos és hidrogén hajtás kombinációjával a közlekedésük lényegesen kisebb károsanyag - kibocsátással járjon, mint most. 

kép: independent.co.uk

Emellett azonban mindenképpen érdemes lenne kezdeni valamint a felhőképződéssel is, hiszen a Föld melegedése már folyamatban van, amire ezek a mesterségesen generált felhők rátesznek néhány lapáttal. 

Egy nemrégiben megjelent tanulmány összevetette a leggyakrabban használt motortípusokat és a teljesítményeket abból a szempontból, hogy mekkora a kondenzcsík képződés a hatásukra. Arra a megállapításra jutottak, hogy csupán a gépek 1,7%-ának kellene eltérni, nagyjából 610 méterrel felfelé, vagy lefelé az átlagos repülési magasságtól ahhoz, hogy a felhőképződést drasztikusan csökkenteni lehessen. Ez egészen pontosan 60%-kal lenne képes csökkenteni a légi közlekedés káros hatásait, vagyis a felvetést minimum érdemes lenne megfontolni. Erre pedig valószínűleg sor is kerül, hiszen, ha a szennyezés kisebb, az a repülőtársaságoknak is pénzt takarít meg. 

lead kép: demotix.com