2021. március 3. szerda
Kornélia

A járvány megmutatta: igenis van pénz a fenntarthatóságra!

2021. január 23., 16:00
A járvány megmutatta: igenis van pénz a fenntarthatóságra!

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatosan elég ambivalens érzelmei vannak az emberiségnek. Mivel ez egy fertőzéshullám, mely emberi életeket is követel, így nyilván igyekszünk tőle a lehető leghamarabb megszabadulni. Ugyanakkor az is igaz, hogy tagadhatatlan előnyei is vannak a járványnak, pontosabban az arra adott emberi reakcióknak. 

Tisztább levegő és lassabb élet 

Tény, hogy a levegő minőségének igencsak jót tett a világjárvány miatti szinte teljes leállás - ugyanez már nem mondható el a munkahelyekről, sajnos. A levegő azonban tisztább, a károsanyag-kibocsátás jelentősen csökkent, és ez bizony mindannyiunknak nagyon jó hír, pusztán csak azért is, mert láthattuk, hogy az alapszolgáltatások továbbra is működnek, vagyis mi, emberek képesek vagyunk úgy élni, hogy a Föld is elbírja a terhelést, amit mi magunk jelentünk. 

kép: samskip.com

A leállás ránk kényszerített egy lassabb tempót, ami megint csak nem egy olyan rossz dolog. Persze sem a leállás, sem a lassabb tempó nem abban a formában kellene megmaradjon, ahogyan most van, de marasztalni mindenképpen jó lenne, hiszen ezzel egy lényegesen fenntarthatóbb, élhetőbb életteret lehetne létrehozni. A repülés sokaknak hiányzik, de nem létfeltétel, főleg nem évente három-négy alkalommal. A városokban a bicikli egyre népszerűbb, és sokan rájönnek, gyorsabb is lehet, mint az autó - az áráról már nem is beszélve. 

 

Cégpolitika 

A járvány, illetve az azzal járó hatások következtében a cégek kénytelenek voltak lépni a fenntarthatóság felé. A pazarlás minimalizálása és az olyan intézkedések meghonosítása, melyek ugyan nem könnyűek, vagy olcsóak, de egy sokkal fenntarthatóbb világ felé vezetnek minket, most sok helyen megtörténtek. 

Chanel pedig gyorsan ki is emelt egy igen egyszerű, és szembeötlő tényt: nem igaz, hogy nincsen pénz ezekre a lépésekre - ahogyan az számtalan alkalommal hallhattuk az elmúlt években. Világszerte több ezer milliárd dollárt és eurót fordítottak az ilyen intézkedésekre a cégek a válság alatt, vagyis a pénz előteremthető hozzá, csupán a megfelelő nyomást kell gyakorolni a vállalati szektorra. 

kép: CC0 Public Domain

Nyilván egy olyan óriás, mint a Chanel könnyen állít ilyeneket, de tulajdonképpen igaza van, hiszen az óriásvállalatok lépéseit viszonylag gyorsan követik a kisebb, végül a legkisebb vállalkozások is, egyszerűen kényszerből, beszállítóként, vagy kapcsolódó cégként, hiszen ezt követeli a cégóriás, akitől ezt követelik a vásárlók. A fenntarthatóság megvalósítható, ez most már tény, a kérdés már csak az, mikor vagyunk hajlandóak lépni az irányába.

lead kép: agc-glass.eu