2020. március 29. vasárnap
Auguszta

Fenntartható divat?

2019. július 31., 12:00
Fenntartható divat?

A divatipar zöldítése egy kiemelt jelentőségű projekt, ami azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. Érdekes, de a luxusmárkák esetében, mint a Burberry, vagy éppen a Prada ez sokkal egyszerűbb, mint az olyan márkáknál, amik a tömegeknek szólnak, mint a Zara. 

Fenntarthatóság 

A Burburry vállalta, hogy nem semmisíti meg eladatlan ruháit, a Prada az óceáni műanyaghulladékot hasznosítja újra. De mit tesznek a fast fashion márkák képviselői? Egyelőre semmit, de most végre a Zara előállt a fenntarthatóság irányába tervezett lépéseivel, amik bíztatóak. 

kép: pivot88.thequalityapps.com

Első körben természetesen a fenntartható anyagokat hozzák be a rendszerbe, és állnak át kizárólag ezek használatára 2025-ig. A veszélyes vegyszereket is kivonják az egyenletből, és erre a beszállítóikat is kötelezik, ennek határideje 2020. Hulladékmentessé teszik minden létesítményünket, és az irodák, gyárak és boltok, melyek a Zarához tartoznak, mind megújuló energiát használnak majd, kizárólagosan - erre azonban időpontot egyelőre nem határoztak meg. 

Az, hogy egy ekkora márka, mely nem a luxuscikkek iparához tartozik, megteszi ezeket a vállalásokat hatalmas előrelépés, hiszen előbb vagy utóbb a többi fast fashion márka is kénytelen lesz követni ezt az utat. Már ha ez az út tényleg az, aminek látszik. 

Fast fashion 

Sajnos nagyon valószínű, hogy bár a vállalások nagyon hangzatosak, és valóban teljesülni is fognak, ez csak ügyes marketing. A vásárlók ugyanis erőteljes nyomást gyakorolnak a ruhaiparra azzal, hogy keresik a fenntartható modelleket, így természetes, hogy ezt fogják kapni. Egyelőre azonban a környezettudatosság ebben az esetben a felszínt érinti, elegendő a látszat. 

kép: ozy.com

Érthetőbben: a fast fashion márkák akár 500 új ruhamodellel is megörvendeztethetnek minket hetente. Ezt a tempót nem lehet bírni környezettudatos eszközökkel, pusztán azért, mert az anyagok, a gyártási lépések, és rengeteg más összetevő is változik. Ez nem azt jelenti, hogy a Zara lépései feleslegesek, csupán azt, hogy a fast fashion üzleti modellje egyszerűen nem egyeztethető össze a környezettudatossággal. Ha olyan ruhákkal árasztjuk el a piacot, melyek viszonylag gyorsan tönkre mennek, az nem fenntartható. De ha az anyag tartós, emellett azonban folyamatos vásárlásra ösztönözzük az embereket, akkor sem a fenntarthatóság irányába lépünk. 

A gyapot termesztése nagyon sok erőforrást igényel, a folyamatos gyártás és újrafeldolgozás - hogy hulladékmentes lehessen a rendszer - szintén hatalmas energiaigénnyel rendelkezik. Ezeket pedig nem lehet kiküszöbölni a most tett vállalásokkal. 

lead kép: eco-business.com