A járvány megmutatta: igenis van pénz a fenntarthatóságra!

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatosan elég ambivalens érzelmei vannak az emberiségnek. Mivel ez egy fertőzéshullám, mely emberi életeket is követel, így nyilván igyekszünk tőle a lehető leghamarabb megszabadulni. Ugyanakkor az is igaz, hogy tagadhatatlan előnyei is vannak a járványnak, pontosabban az arra adott emberi reakcióknak.
Tisztább levegő és lassabb élet
Tény, hogy a levegő minőségének igencsak jót tett a világjárvány miatti szinte teljes leállás - ugyanez már nem mondható el a munkahelyekről, sajnos. A levegő azonban tisztább, a károsanyag-kibocsátás jelentősen csökkent, és ez bizony mindannyiunknak nagyon jó hír, pusztán csak azért is, mert láthattuk, hogy az alapszolgáltatások továbbra is működnek, vagyis mi, emberek képesek vagyunk úgy élni, hogy a Föld is elbírja a terhelést, amit mi magunk jelentünk.
kép: samskip.com
A leállás ránk kényszerített egy lassabb tempót, ami megint csak nem egy olyan rossz dolog. Persze sem a leállás, sem a lassabb tempó nem abban a formában kellene megmaradjon, ahogyan most van, de marasztalni mindenképpen jó lenne, hiszen ezzel egy lényegesen fenntarthatóbb, élhetőbb életteret lehetne létrehozni. A repülés sokaknak hiányzik, de nem létfeltétel, főleg nem évente három-négy alkalommal. A városokban a bicikli egyre népszerűbb, és sokan rájönnek, gyorsabb is lehet, mint az autó - az áráról már nem is beszélve.
Cégpolitika
A járvány, illetve az azzal járó hatások következtében a cégek kénytelenek voltak lépni a fenntarthatóság felé. A pazarlás minimalizálása és az olyan intézkedések meghonosítása, melyek ugyan nem könnyűek, vagy olcsóak, de egy sokkal fenntarthatóbb világ felé vezetnek minket, most sok helyen megtörténtek.
A Chanel pedig gyorsan ki is emelt egy igen egyszerű, és szembeötlő tényt: nem igaz, hogy nincsen pénz ezekre a lépésekre - ahogyan az számtalan alkalommal hallhattuk az elmúlt években. Világszerte több ezer milliárd dollárt és eurót fordítottak az ilyen intézkedésekre a cégek a válság alatt, vagyis a pénz előteremthető hozzá, csupán a megfelelő nyomást kell gyakorolni a vállalati szektorra.
kép: CC0 Public Domain
Nyilván egy olyan óriás, mint a Chanel könnyen állít ilyeneket, de tulajdonképpen igaza van, hiszen az óriásvállalatok lépéseit viszonylag gyorsan követik a kisebb, végül a legkisebb vállalkozások is, egyszerűen kényszerből, beszállítóként, vagy kapcsolódó cégként, hiszen ezt követeli a cégóriás, akitől ezt követelik a vásárlók. A fenntarthatóság megvalósítható, ez most már tény, a kérdés már csak az, mikor vagyunk hajlandóak lépni az irányába.
lead kép: agc-glass.eu