A SUV-probléma egyre jelentősebb, mert a világ igyekszik mérsékelni, megszüntetni a közlekedésből adódó CO2 kibocsátást, legalábbis a felszínen. Kicsit lejjebb azonban a SUV-ok térhódítása elképesztő ütemben zajlik, ami a bolygónak különösen rossz.
Nagyok, kényelmesek, biztonságosak és státuszszimbólumok – ezért, vagy hasonló indokokkal veszik egyre többen ezeket a modelleket. A SUV-ok részesedése 2023-ban az új autók eladásában már 48%-os volt, azaz majdnem minden második újonnan értékesített autó városi terepjáró volt.
Ezek a monstrumok azonban nehezebbek, mint egy hagyományos autó, így fogyasztásuk is nagyobb, összeszerelésük is komolyabb szénlábnyomot eredményez. Még az elektromos verziókkal sem járunk jól, így sok terület igyekszik szankciókkal fellépni a SUV-ok terjedése ellen.
A fellépés pedig nagyon is indokolt, hiszen az energiával összefüggő CO2 kibocsátás növekedésének 20 százalékáért éppen ezek az autók tehetőek felelőssé. Igaz azonban az is, hogy jelenleg Európában például nem igazán van alternatívája ezeknek a járműveknek, hiszen az elektromos változatok piacán a kisebb, rövidebb hatótávú modellek sem sokkal olcsóbbak, mint a nagy társaik.
Nyitókép: Shutterstock