Hogy új autót venni luxus, azt a magyarok döntő többségének nem kell magyarázni, hiszen esélyük sincsen egy sokmilliós autóra történő beruházásra, pláne nem egy elfogadható hatótávú elektromos autóra. Marad a használt, amiből pedig az öregebbeket keressük.
Illetve ez így nem teljesen pontos, hiszen nem a magas korú autókra hajtunk, de a legtöbb eladás a másfél millió forintos határ alatt történik, ezek a járművek pedig már messze vannak a modern lehetőségektől. Ez pedig sajnos azt is jelenti, hogy sem a felszereltségük, sem a fogyasztásuk sem pedig a környezetvédelmi besorolásuk nem a legjobb.
Ha egy 15 évnél újabb autóval rendelkezünk, már elmondhatjuk magunkról, hogy a hazai átlagnál fiatalabb jármű van a birtokunkban. A magyar autópark átlagéletkora ugyanis 15,6 év, ami nagyon magas. Ez azt is jelenti, hogy a környezetszennyezés mértéke is sokkal magasabb, mintha ezek az autók 10 évvel fiatalabbak lennének.
Ahhoz, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátása javulhasson – a nettó nulla megközelítése is álom – idehaza sokkal fiatalabb állományra lenne szükség, valamint jelentősen javítani kellene a tömegközlekedés feltételeit és komfortját. Erre vannak lépések, de a tempó sajnos most is lassú.
A nyitókép forrása: Shutterstock / khunkornStudio