Az üzemanyagok árába épített jövedéki adó nem véletlenül van. Többek között ebből kell fedezni az útfelújítási munkálatokat, amik éves szinten bizony tetemes összeget tesznek ki. De mi a helyzet akkor, ha egy autós nem tankol, de az utakat ő is használja?
Kalifornia állam éppen ezzel a kérdéssel foglalkozik. Jelenleg még nincsenek többségben az elektromos autók az államban, de nagyon dinamikusan növekszik a számuk, mára minden negyedik eladott jármű tisztán elektromos. Ez pedig 10 éven belül nagyon nagy kiesést eredményezhet az útfelújításra fordítható adók összegéből.
Egy hagyományos belső égésű motorral hajtott jármű tulajdonosa Kaliforniában nagyjából 300 dollárral járul hozzá évente az útfenntartáshoz (az üzemanyag árába épített adók révén). Ez az elektromos autók esetében “csak” 180 dollár, amiből pedig az éves, mintegy 8,5 milliárd dolláros felújítási költségeket nem lehet fedezni – még annyira sem, mint a jövedéki adóból eddig lehetett. Ez a probléma pedig a technológia, illetve az alternatív üzemanyagok terjedésével szinte mindenhol felüti majd a fejét, még Európában is, ahol az elektromobilitás siralmasan lassan alakul.
A kieső bevételek pótlását az állam egy olyan rendszer segítségével képzeli el, ahol az autók – mivel ehhez megfelelő IT fejlettséggel rendelkeznek – adatokat küldenek arról, mekkora távot tesznek meg az államhoz tartozó utakon. Ezen információk alapján pedig egyedileg lehet megállapítani a kirovásra kerülő adó mértékét. A rendszer igazságosabb, mint az eddigi, de meglehetősen nagy beruházást és komoly apparátust is igényel.