
Az utóbbi évek egyre extrémebb időjárása nemcsak a mindennapjainkat nehezíti meg, hanem komoly kihívásokat jelent a légiközlekedés számára is. Az időjárás hatásait tompítandó mostantól közvetlenül meteorológus segíti a magyar légiirányítók munkáját a forgalmas nappali órákban.
A HungaroControl és a HungaroMet együttműködése új szintre lépett: a légiforgalmi irányítók munkáját mostantól nemcsak digitális előrejelzések, hanem a helyszínen dolgozó repülésmeteorológus is támogatja - közölték az MTI-nek. Az intézkedés célja, hogy a szélsőséges időjárás – például a nyári zivatarok – okozta járatkéséseket és forgalmi fennakadásokat csökkentsék, ezáltal pedig a nyári utazási csúcsszezonban gördülékenyebbé váljon a légi közlekedés.
A klímaváltozás egyik látható következménye, hogy egyre gyakrabban alakulnak ki hirtelen és intenzív zivatarok a nyári időszakban. Ezek a viharcellák komoly kockázatot jelentenek a repülésbiztonságra, így nem ritka, hogy korlátozni kell miattuk a légterek használatát. Ez a járatok késéséhez vagy eltereléséhez vezethet – különösen a forgalmas nyári hónapokban.
A problémát felismerve a HungaroControl és a tanúsított hazai repülésmeteorológiai szolgáltató, a HungaroMet egy komplex szakmai projektet indított. Ennek első eleme, hogy egy meteorológus fizikailag is jelen van a légiforgalmi irányítóteremben, valós idejű segítséget nyújtva a döntésekhez és előrejelzések értelmezéséhez. Emellett új repülésmeteorológiai szoftver fejlesztése is folyamatban van, valamint az irányítók munkaállomásaira olyan tabletek kerültek, amelyek segítségével gyorsabban és részletesebben juthatnak hozzá a legfrissebb szakmai információkhoz.
Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója szerint az új rendszer célja az, hogy az időjárás okozta bizonytalanságokat mérsékeljék, így a nyári forgalmi csúcs idején zökkenőmentesebb legyen az irányítás. A rendszer február óta próbaüzemben működik, mostantól azonban teljes kapacitással működik, várhatóan szeptemberig.
Az időjárási támogatás csak az egyik eleme a nyári csúcsidőszakra való felkészülésnek. A légiforgalmi irányítók számának bővítése, a légtérszerkezet modernizálása, valamint a Budapest Airporttal folytatott stratégiai együttműködés szintén részei a fejlesztési csomagnak. Mindez azért fontos, mert a prognózisok szerint 2025 nyarán ismét rekordforgalomra lehet számítani a magyar légterekben.
A cél világos: biztonságosabb, pontosabb és zökkenőmentesebb légi közlekedés – akkor is, ha az időjárás épp nem a legkedvezőbb arcát mutatja.
Nyitókép: Jaromir Chalabala / Shutterstock