Július 8. Kedd, Ellák

Megtippelni sem tudnád, mivel fékeznék meg a klímaváltozást

Tudósok radikális megoldáson dolgoznak, hogy megmentsék az Atlanti-óceán egyik legfontosabb áramlását, amely nélkül Európa szó szerint jégkorszakba süllyedne. De vajon hogyan fékezik meg a klímaváltozást?


A terv első hallásra sci-finek tűnik: óriási víz alatti ejtőernyőkkel tolnák meg az óceáni áramlatokat, hogy a klímaváltozás ne fagyassza meg a kontinenst.

A klímaváltozás nemcsak felmelegít – jéghideg tél jöhet, ha leáll a Golf-áramlat
A klímaváltozás nemcsak felmelegít – jéghideg tél jöhet, ha nem mentik meg a Golf-áramlatot Fotó: Antrakt2 / Shutterstock

A klímaváltozás miatt veszélyben a Föld egyik legfontosabb „fűtési rendszere”

Az Atlanti Meridionális Átforduló Áramlás (röviden AMOC) a Föld egyik legnagyobb és legfontosabb óceáni keringési rendszere. Ez szállítja a trópusokról érkező meleg vizet észak felé, majd a Grönland körüli hideg vizek lehűtik és lesüllyesztik a mélybe, ahonnan újra dél felé áramlik – egyfajta termikus szállítószalagként működik, és lényegében ez tartja enyhén Európa éghajlatát.

A klímaváltozás azonban súlyosan megzavarja ezt az egyensúlyt. Az északi jégtakaró gyors olvadása miatt hatalmas mennyiségű édesvíz ömlik az óceánba, amely megbontja a sűrűségi különbségeken alapuló áramlás rendszerét. A tudósok szerint, ha az AMOC leáll vagy jelentősen legyengül, akkor Európa egyes részei akár 5–20°C-kal is lehűlhetnek – ez gyakorlatilag egy új mini jégkorszakot jelentene.

A megoldási javaslat elsőre meghökkentő: kutatók azt vetették fel, hogy óriási, víz alá merülő ejtőernyőkkel lehetne „meghajtani” az áramlásokat. Ezeket a fél futballpálya méretű szerkezeteket hajók vontatnák, a vízfelszín alatt, abban az irányban, amerre az AMOC természetes módon is halad.

A hajók sebessége csupán 4 km/óra lenne – ez kevesebb, mint amilyen gyorsan mi sétálunk –, és a tudósok szerint már 30–50 ilyen jármű is elegendő lehet ahhoz, hogy érezhető hatást gyakoroljanak az áramlatokra. Az ejtőernyők közepén nyílást hagynának, hogy a tengeri élővilág szabadon áthaladhasson rajtuk.

A kutatók szerint ez a technológia viszonylag egyszerű, már most is rendelkezésre áll, és minimális szén-dioxid-kibocsátással járna, főleg ha biodízellel működtetett hajókat használnának. A hajók egész évben, napi 24 órában váltott műszakban dolgoznának – akár robotizáltan, vagy drónokkal.

Nem minden tudós lelkes: még nem biztos, hogy működne

Bár a koncepció egyre több figyelmet kap, nem minden szakértő osztja az optimizmust. Több kutató arra figyelmeztet: az AMOC nemcsak a felszíni áramlatokból áll, hanem mélyvízi süllyedő zónák is hajtják, és ezekre a felszíni ejtőernyők aligha gyakorolnának hatást.

Egy holland óceanográfus például arra emlékeztetett, hogy az AMOC percenként több millió köbméter vizet mozgat – a világ összes folyójának együttes hozamával vetekszik. Ilyen tömeget néhány tucat hajó nem fog könnyedén mozgásban tartani, még ha a felületi rétegekben látszólag sikerül is.

A terv tehát innovatív, de rendkívül vitatott. Abban viszont a legtöbb szakértő egyetért, hogy valamit kezdeni kell az AMOC gyengülésével – különben Európa, és ezzel együtt a globális éghajlati egyensúly, komoly veszélybe kerülhet.

Nyitókép: Antrakt2 / Shutterstock

Forrás: DailyMail

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetik