
A repülés korunk egyik legszennyezőbb közlekedési formája. Sokan a megoldást a hidrogén üzemanyagban látják, mások az elektromosság felé húznak. A Boom Supersonic azonban a sebességben hisz.
A sebesség is lehet jó irány, de csak akkor, ha emellett komoly hangsúlyt kap a netto zéró kibocsátásra törekvés. Ez lehet ugyanis a kulcs ahhoz, hogy a repülés fenntartható utazási alternatíva lehessen.
A Boom Supersonic amerikai magéncég sikeres tesztrepülést hajtott végre a Boom-XB-1 nevű repülőgép prototípusukkal, mellyel demonstrálták hajtóműtechnológiájukat. Ez nem más, mint a szuperszonikus utazás lehetősége, mely ugyan nem újdonság, ám már rég nem számolhatunk vele a tömeges utazásoknál. A teszt során 1,122 Mach, vagyis mintegy 1362 km/h lett a gép sebessége.
Ezzel a gyártó szerint sokkal olcsóbban üzemeltethető egy repülőgép (többször fordulhat ugyanannyi idő alatt). A fenntarthatóság irányába pedig a 100%-ban fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) terelgeti az új technológiát. Az ígéretes lehetőség pedig 2026-ra utasszállító formát is ölthet Overture néven, amire már most több előrendelés is érkezett nagy légitársaságoktól.
A repülés zöldebbé tételének lehetősége így adott, de a dolog sajnos nem ilyen egyszerű. A fenntartható üzemanyag sokat dob a környezettudatosságon, a szuperszonikus sebesség elérése ugyanakkor több energiát emészt fel, ráadásul az üzemanyag előállítása sem túl zöld. Arról már nem is beszélve, hogy a repülő sebességéből adódó hangrobbanás a zajzennyezést egy új szintre emeli. Igaz, maga a sebesség kifejezetten kecsegtető lehet, ha pedig mindez károsanyag-kibocsátásmentesen zajlik, az még jobb, de az ilyen és ehhez hasonló projektek – mint például a Hyperloop – sajnos egyelőre nem váltak valósággá.
Nyitókép: Shutterstock