
Sajnos egyre több jel mutat arra, hogy az elektromos autók térhódítása nem oldja meg teljesen az autók közvetlen légszennyezését, igaz, ebben az esetben nem az üzemanyag lesz a ludas...
Az elektromos autók légszennyezés tekintetében jobbak, hiszen bár a gyártási kibocsátásuk nagyobb, ezt bőven behozzák a zéró kibocsátás oldalán, vagyis a már legyártott jármű közvetlenül nem szennyezi a környezetet – legalábbis ezt gondolnánk.
Pedig sajnos szennyezi, nem is kicsit, igaz, ebben az esetben nem a benzin és nem a gázolaj áll a háttérben. A kutatások rámutattak, hogy a levegőbe kerülő apró szemű por nem csak az üzemanyag elégetése miatt jelentkezik. Sajnos a fékbetétek is komoly problémát jelentenek, ráadásul most már az is kezd világossá válni, hogy jó eséllyel mérgezőbb, mint a benzin, sőt, mint a dízel.
A Sauthampton-i Egyetem kutatásában négy fékbetét típust vizsgáltak: alacsony fémes, félfémes, nem-azbeszt szerves és hibrid-kerámia. A gondot többek közt a betétek kopása közben felszabaduló réz-szemcsék okozzák, melyek növelik a tüdő és szívproblémák kialakulásának esélyét. Kiderült, hogy még a legkevésbé szennyező nem-azbeszt szerves betét is rosszabb adatokat produkált ezen szemcsék tekintetében, mint a diesel kipufogógáz. Ez nem azt jelenti, hogy az elektromos autózás iránya nem megfelelő, hanem inkább azt, hogy még bőven van hova fejlődni.
Nyitókép: BLKstudio / Shutterstock