November 25. Hétfő,

Öli az embereket a diesel

null

Emlékszik még a Volkswagen botrányára, mely magával rántotta a fél autóipart? Igen, a diesel autók károsanyag kibocsátásáról van szó, illetve arról, hogy az messze magasabb, mint ahogyan állították.

Nos, a hír megdöbbentő volt, sokat mérgelődtünk, elvártuk az autók visszahívását, és reméltük, nem dől be újabb dominó. Nem lett igazunk, bukott a fél ipar, a másik fele pedig lapít, amennyire csak tud. A károsanyag kibocsátás mértéke szívügyünk, de nem is igazán tudjuk mennyire.

400000 halál

Miért voksolunk a diesel mellett? Mert kevesebbet fogyaszt, így talán kevésbé környezetszennyező, olcsóbb fenntartani, stb. Az első állítás igaz, a következő azonban nem. Bár tény, hogy a diesel üzemű autó egyszerre kevesebb üzemanyagot éget el, az sajnos lényegesen szennyezőbb, mint a benzin, sokkal magasabb a nitrogén-dioxid kibocsátása!

(kép:voxeurop.eu)

Egy kutatócsoport, mely a International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA), a Norvég Meteorológiai intézet és a Svéd Chalmers Műszaki Egyetem kutatóiból állt rámutatott arra, hogy évente mintegy 425 000 ember idő előtti halálát okozza az a mennyiségű légszennyezés, mely a diesel autóknak köszönhető. Ráadásul ez az adat kizárólag az EU 28 tagállamában, Svájcban és Norvégiában mért adat. Nem a légszennyezettség összes halálozásáról van szó, ez kizárólag a dieselekre vetített adat.

A légszennyezettség nem játék

A világon az egyik vezető halálok a szív és érrendszeri megbetegedés, valamint a légzőszervi betegségek, melyek bizony szorosan összefüggenek a nem megfelelő levegőminőséggel. Különösen veszélyeztetettek a nagyvárosok lakói, de ez még országonként is eltérő. Németország, Franciaország és Olaszország polgárai kiemelten veszélyes területeken élnek, de jól mutatja az itteni eltéréseket, hogy az olaszoknál mintegy duplája a légszennyezettségi adat a franciához képest. Ezekben az országokban a diesel gépkocsik elterjedése lényegesen nagyobb mértékű, mint a vizsgált többi államban.

(kép:dailymail.co.uk)

A légszennyezettség azonban nem csak a szívre gyakorol hatást. Az emberi szervezetben a tüdőt is károsítja, beleszól az endokrin rendszer működésébe, rontja a spermiumtermelést, növeli a vetélés kockázatát, stb. És ezek még csak az emberi szervezetre gyakorolt hatások, az állatokat vagy a növényeket még csak meg sem említettük, pedig kellene, hiszen a diesel káros hatásai például a méheken is megmutatkoznak, komoly károkat okoz a tájékozódási képességükben.

Nulla károsanyag kibocsátás

A jövőt mindenképpen a tisztán elektromos hajtású autók jelentik, természetesen akkor, ha a szükséges energiát nem szénerőművekkel, vagy atomreaktorokkal állítják elő. A tiszta energia csökkenteni képes az egészségügyi kiadásokat is, így elterjedése remélhetőleg gyors és határozott lesz minden országban.

A fejlesztéseknek hála mára az elektromos autók hatótávja felveszi a versenyt a benzinmotorokéval, igaz, áruk még többnyire a luxuskategóriában mozog. Ám a fejlődés és a tömeggyártás lehetővé teszi majd azt is, hogy a levegő tisztaságára az autók csak úgy gyakoroljanak hatást, hogy felkeverik a port, ami az utakon esetleg megáll.

(lead kép: Shutterstock)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!