Sajnos tisztában vagyunk azzal, hogy a zöldre festés, egy termék vagy cég környezettudatosnak való feltüntetése, mely igazából nincsen így, nagyon is mindennapos jelenség. Mivel ma már a környezettudatosság egy termék esetében kiemelten fontos a vásárlók számára, ennek megfelelően a profit maximalizálásához is jelentősen hozzájárul. Vagyis az is zöldít, legalábbis papíron, aki eddig erről hallani sem akart.
De hogyan lehet kiszúrni, hogy egy termék vagy cég tényleg környezettudatos, vagy csak zöldre van festve? A BBC egy rövid összeállítással segít eligazodni ebben az útvesztőben, amire nagy szükség van.
A vállalat
Egy – egy vállalattal, vagy annak termékeivel sokszor találkozunk, megjegyezzük azt, adott esetben márkahűek is leszünk. De hogy tényleg zöld-e a cég, azt eldönteni nem is olyan könnyű. A legtöbben nem fognak alaposan utána nézni a vállalkozásnak, hanem a szembe jövő infók alapján döntenek - épp ezt lehet jól kihasználni.
Egy vállalkozás, mely környezetbarát megoldásokat alkalmaz, de mindeközben a harmadik világban, környezetszennyező módon gyártat, az messze nem zöld. Ugyanez igaz adott eladási stratégiák alkalmazása esetén is. Példaképpen: hiába zöldít nagy csinnadrattával minden fast fashion márka, pusztán a működési gyakorlatuk – hetente új kollekció, alacsony áron, közepes minőségű anyagokkal, hogy minél többet vásároljunk - nem egyeztethető össze a fenntarthatósággal, környezettudatossággal. A tartós divatcikkek bár sokkal drágábbak, de már ránézésre is lehet látni, hogy minőséget, tartósságot képviselnek - lényegesen nagyobb eséllyel fenntarthatóak.
Rossz hír, hogy bár nagyon jól hangzik, önmagában a faültetés sem tesz egy vállalkozást környezettudatossá. Lépésnek lépés, nem is kicsi, de nem elegendő ahhoz, hogy egy cég ellensúlyozza a működésével járó környezetkárosítást. Ehhez más lépések, a működés zöldítése is kell, nem csak az ellensúlyozás - hiszen ez pusztán részmegoldás.
Termék
Van, hogy a vállalkozást nem ismerjük, vagy nem érdekes ez az infó, pusztán a termék alapján döntünk. Az eladás ösztönzése nagyban támaszkodik a vizuális információkra. Egy termék azonban attól még nem lesz sem környezettudatos, sem fenntartható, hogy erdők, fák, tiszta vizű folyók képe szerepel rajta. Attól sem, ha hatalmas betűkkel hirdeti, hogy ez bizony egy zöld termék, vagy hogy öko, stb. Persze lehet, hogy a termékről nem állít valótlant, de könnyebben lehet tájékozódni a valóban környezettudatos termékekről a minősítő intézetek és védjegyek emblémái alapján. Ezek ugyan kevésbé feltűnőek, ám csak akkor használhatóak, ha az adott termék megfelelt a kritériumoknak. Az emblémákon rendszerint az is olvasható, hogy mely szempontok szerint környezettudatos az adott termék
képek és lead kép: shutterstock