Az urbanizáció problémája már évek óta megkeseríti a városi emberek mindennapjait, és ez ellen bizony tenni kell. Sokan egyszerűen elmenekülnek a zsúfolt, füstös környezetből az agglomerációba, és csak a munka miatt járnak be a városokba.
A koronavírus-járvány nyomán a legtöbb nagyváros olyan intézkedéseket vezetett be, melyek kedveznek a zöldebb környezetnek, a fenntarthatóbb, élhetőbb életnek a városokban, és sokan ezek közül szinte mindent meg is tartanak. Párizs pedig nem csak megtartja, hanem tovább is gondolja ezeket a lépéseket.
A lezárás marad
A koronavírus rámutatott arra a tényre, hogy elképesztően sok olyan munkahely van, amiben a személyes jelenlét tökéletesen felesleges. Hiszen internettel és egy laptoppal rengeteg ember otthonról is képes remekül ellátni a munkáját, így nem kell utazgatnia, és persze a cégnek is olcsóbb a fenntartása. Sajnos azonban a pandémia után sokan mégis visszarendelik embereiket az irodákba, vagyis a városok forgalma újra megugrik.
Párizs azonban nem mond le arról a mintegy 52 kilométernyi bringaútról, melyet ideiglenesen betonelemekkel választottak le az autósávokból. Ezek mostantól véglegesen bicikliutak maradnak, még akkor is, ha ez az agglomerációból bejáró autósok számára kényelmetlen.
Lakossági akarat
A párizsi lakosok 59%-a üdvözli, és szeretné azokat a zöld reformokat, melyeket Anne Hidalgo, a második ciklusát töltő főpolgármester tervez és bizony be is vezet. Ez többek közt azt jelenti, hogy idén június 1-től nem mehetnek be a városba a 15 évesnél öregebb diesel, és a 25 évesnél öregebb benzines autók. De augusztus 30-tól a sebesség is maximum 30 km/h lehet a városon belül, amitől csökkenni fog a balesetek száma és a mostani felére csökken a zajszennyezés is. Sőt, mivel sokan nem akarnak majd idegtépő lassúsággal autókázni az utakon, remélhetőleg a forgalom is csökken, amit azzal is ösztönöznek, hogy sok helyen az autók számára fenntartott területeken ültetnek fákat, vagy alakítanak ki parkokat.
És itt még messze nincsen vége a sornak, hiszen jövőre 4 belvárosi kerületet le is zárnak az autók elől, oda gépjárművel csak a mozgáskorlátozottak, a helyi lakosok, vagy az áruszállítók mehetnek be, mindenki másnak a fejlett tömegközlekedés marad – ez persze elengedhetetlen, hogy élhető, és valóban fenntartható várost lehessen kialakítani!
képek: dw
lead kép: getty