Április 28. Vasárnap, Valéria

Tömegközlekedve az egészséges életért?

Zöld zóna
2019. május 04. 15:00
null

A légszennyezés egyik legfőbb mumusa a közlekedés, nem véletlen, hogy mindenkit arra ösztönöznek, inkább busszal, villamossal, metróval közlekedjen, mint autóval.

Mennék én, de…

Nagyon sokan közlekednek úgy a nagyvárosokban, hogy egyedül ücsörögnek az autójukban, a hatalmas dugókban, ahol a menetidő akár a két- háromszorosára is nőhet. Mégsem teszik le a kocsit egy parkolóban, és ülnek metróra, vagy más, kötött pályás közlekedési eszközre, pedig sokkal gyorsabbak is lehetnének.

Az ok banális: a tömegközlekedés minősége hazánkban messze elmarad adott az ártól, amibe a jegyek, bérletek kerülnek. Sokan éppen ezét nem is gondolkoznak azon, hogy váltani kellene, pedig valóban jó lenne, ha a városok közlekedése kevésbé lenne terhes.

kép:en.wikipedia.org

Sok összetevős probléma

A légszennyezés bizony nagyon sok összetevőből adódik. Az autók növekvő száma mellett az egyre több lakó is gond, meg persze az is, hogy egyre kevesebb a zöldterület. A fenntartható városoknak pedig a növényzet az egyik alappillére, nélkülük egyszerűen nem megvalósítható az élet. Az sem segít, hogy a klímaváltozás következtében egyre melegebb az idő, ami a városokban a többi településhez képest akár 3-5°C pluszt is jelenthet. Így nem ritka hazánkban sem a 35°C körüli, vagy feletti csúcs, ami fák hiányában csak még elviselhetetlenebb.

A fák nem csak árnyékot adnak, de a levegő szennyezettségén is javítanak. A fő gondot ugyanis a szálló por jelenti, amit a lombkorona hathatósan szűr ki. Vagyis a helyzet javításához nem kivágni, vagy áttelepíteni kellene a fákat, hanem ültetni, méghozzá lehetőleg tömegével! Ez nem csak az emberek közérzetén javítana, hanem az egészségükön is!

Gazdasági tényezők

A gazdaságnak alapvetően jobb, ha mindenki autót vásárol, hiszen így több kocsi fogy, többet tankolunk, stb. De az éremnek mindig két oldala van. a hatalmas forgalom jelentősen rontja a nagyvárosok levegőjének minőségét, ami pedig hatalmas egészségügyi kockázatot jelent. gyógyulni pedig nem olcsó, ráadásul a legtöbb esetben a költségek jelentős része állami kiadás, vagyis az országok vezetésének sem jó.

Tökéletes példa erre Peking. A hatalmas metropolisz utcáin az emberek szájmaszkban közlekednek, mivel a levegő minősége elképesztően rossz. De igaz ez Delhire is, ahol a szmog miatt sokszor a várost magát sem lehet látni, de sok más metropolisz is hasonló gondokkal küzd.

A kínai főváros esetében a helyzet odáig fajult, hogy a légszennyezés már bizonyíthatóan komoly egészségkárosító hatással rendelkezik. Mára minden negyedik Pekingi lakos rákos megbetegedéssel küzd, ami egyértelműen a szmog számlájára írható. A betegség kezelése, a műtétek és a kórházi kezelések pedig elképesztő kiadásokat jelentenek.

kép:nationalexpresstransit.com

Reálisan gondolkodva

Nyilván fővárosunk itt még nem tart, de eljöhet ez az idő is, és ez ellen inkább tenni kell, mint hagyni. A realitások talaján mozogva azt nem várhatjuk el senkitől, hogy egy messze nem kielégítő szolgáltatást vegyen igénybe drágán. De azért e mellett is vannak lehetőségek. A közös munkahelyen dolgozók együtt is mehetnek, ezzel megosztva a költségeket, és ráadásul még társaságot is biztosítva a kocsiban. Már az is felére, negyedére csökkentheti a forgalmat, ha minden autóban ketten, esetleg négyen utaznak, a havi benzinköltségről már nem is beszélve. Ebben az esetben is igaz tehát, hogy ha felelősen gondolkozunk, akkor nem csak az életminőségünk javulhat, de sokat spórolhatunk is, amit azután akár arra is költhetünk, hogy a környezetünk szebb, növényekben gazdagabb, vidámabb, élhetőbb legyen.

lead kép:brgintl.com

vonatautómetrobuszemberlevegővárosélet