November 25. Hétfő,

Komoly gond van több hazai város levegőjével is

null

A káros anyag-kibocsátással kapcsolatosanaklímakatsztrófátszoktuk említeni, mint legsúlyosabb következmény. Ez igaz is, a gond csak az, hogy ebben az esetben az ok és az okozat időben viszonylag messzire kerülnek egymástól, ezért nagyon sokan még most sem érzik különösebb problémának a szennyezést. De ha másik oldalról közelítünk, akkor sokkalelgondolkodtatóbba helyzet: évente 13000 ember hal meg csak Magyarországon a légszennyezettség miatt.

Rossz levegő = rossz egészség

A légszennyezettség több fronton is problémás. Az épületekrettentőenkoszosak lesznek tőle, és a látási viszonyok is csökkennek a szmoggal. De ha az a feketés gusztustalanság megül az épületeken, akkor vajon mi kerül a tüdőnkbe?

kép: xpatloop.com

A légszennyezettség miatt bekövetkező halálozások nem fulladások, hanem a folyamatos káros anyagok következtében fellépő szív és érrendszeri megbetegedések, agyvérzések, trombózisok, krónikus tüdőbetegségek és rákos megbetegedések. Ezekből pedig sajnos igen szép számmal akad, és közülük mintegy 13000 esetben évente bizonyítható a közvetlen összefüggés a légszennyezettséggel.

Na jó, de nem olyan rossz...

Sokan védekeznek azzal, hogy azért nem is olyan rossz a levegő minősége. Még ha igazuk is lenne, a kevésbé rossz levegő mellett is megvan az a bizonyos halálesetszám- de nincsen igazuk, sajnos hazánk levegője kifejezetten rossz. Persze nem mindegy, kivel is hasonlítjuk össze.

Ha India a példa, vagy esetleg Kína, ahol a szmogtól sokszor látni sem nagyon lehet, akkor hazánk nem is tűnik olyan rossz helyzetben lévőnek. Ám ha az Uniós adatokat nézzük, akkor csak Bulgária “előz” meg minket, közvetlen mögötte Lengyelországgal és Romániával versengve állunk a lista legalján.

kép: Bea Kallos-MTI via AP

A Greenpeace éppen ezért drasztikus lépéseket vár el minimum alegszennyezettebbterületeken, melyek a főváros, a Sajó völgye és Miskolc. Itt a régi, erősen szennyező autók kitiltása is indokolt lenne, de Párizshoz hasonlóan az utak lezárása és parkosítása, vagy éppen Brüsszelhez hasonlóan a sebesség 30 km/h-ban valókorlátozásaés a parkolóhelyek felszámolása lehetne biztosíték arra, hogy a városi autóforgalom jelentősen csökkenjen, ezzel pedig a légszennyezettséghez köthető halálesetek száma is visszaessen.

lead kép: dailynewshungary.com

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!