November 22. Péntek,

Világító bicikliút már itthon is

null

A fényszennyezés egyre és egyre nagyobb problémát jelent szerte a világon. Ma már szinte minden világít, amit a kezünkbe veszünk, vagy ami körülöttünk van – nem csoda, hogy az energiaigényünk is az egekbe szökik. Csakhogy a sok fény nem tesz túl jót abban az esetben, ha az nem akkor világít, amikor a Nap is.

A fény problematikája

Az emberek nem szeretik a sötétet. Gyerekkorunk szörnyei a sötét zugokban bújtakmeg, és a rettegés belénk ivódott. És hát fejlett faj vagyunk, vagyis tenni is képesek vagyunk a sötét ellen. Sajnos azonban saját fantáziánk csapdájába kerülünk mikor elhisszük, a sötét rossz dolog.

kép: boredpanda.com

Az ember - és minden élőlény számára a sötétség szükséges, ráadásul nagyon hasznos dolog. Az alvás és ébrenlét ritmusát hormonok szabályozzák, melyek termelésébe beleszól a fény és a sötétség váltakozása is. Igaz, hogy nappal is lehet aludni, vagyis a fény nem lehet akadálya a szunyának, de a kielégítő alvásnak már gátat szab. Az is igaz, hogy be lehet sötétíteni a szobát, nekünk, embereknek, de mi a helyzet a körülöttünk élőlényekkel?

Innovációk!

A fényszennyezés visszaszorítása egyre sürgetőbb gond, mivel a tudósok egyre több betegséggel és mentális problémával hozzák összefüggésbe a jelenlétét. Csakhogy az éjszakai fények a reklámok mellett funkcióval is bírnak, jelesül az épségünkre vigyáznak. Könnyű lenne azt mondani, hogy maradjunk otthon este, de ez sokszor nem megvalósítható. De akkorhogyanvilágítsunk éjjel?

Az egyik ilyen lehetőség az aszfaltba épített, világító anyag alkalmazása. Az anyagot jellemzően a legfelső, kopó rétegbe építik, mely nappal “feltöltődik” és éjjel visszasugározza a fényt. Ezt pedig úgy teszi, hogy az se nem zavaró, se nem olyan mértékű, mely jelentősen lenne képes befolyásolni az alvás - ébrenlét hormonális szabályozását. Európában több pontonalkalmaznakmár hasonló megoldásokat teszt jelleggel bicikliutakon. Most azonban, ha szeretné megnézni, csak Esztergomig kell eljutnia.

kép: David Niddrie

Itthon a Magyar Közút Nonprofit Zrt azEuroVelo6 nemzetközi kerékpárút egy két kilométeres szakaszán alkalmazza a megoldást, itt is teszt jelleggel. Az fényt adó anyag sűrűségét változtatják az egyes szakaszokon, hogy kiderüljön, melyik a legideálisabb megoldás. ha minden jól megy, akkor pedig előbb vagy utóbb az a lehetőség is szerves része lehet a baleset-megelőzési szándékkal telepített világításoknak, csökkentve ezzel az egyre emelkedő fényszennyezés mértékét.

lead kép: mti

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!