Április 26. Péntek, Ervin

Volt zacskó, nincs zacskó...

Zöld zóna
2019. augusztus 10. 11:00
null

A műanyagok visszaszorítását célzó intézkedések szerte a világon jelen vannak. Persze a műanyaglobbi sem tétlenkedik, megteszik a lépéseket, melyek jelentősen nehezítik az anyag teljes kivonását a rendszerből, de ez remélhetőleg csak időbeli hátráltatás.

A vásárlói magatartás szerencsére jó irányba formálódik, de erre azért rá is lehet segíteni egy kicsit. Ezt tette a brit kormány is, hiszen 2015 októbere óta minden egyszer használatos zacskóért 5 pennyt számítanak fel – igen, még azokért is, amikbe a zöldséget, gyümölcsöt szokás pakolni.

Pénz, pénz,pénz

5 penny igazán nem nagy összeg, de egy bevásárlás alkalmával sokszor akár 10 zacskót is elhasználunk, ami azért már jelentősebb összeget tesz ki. Hogy miért is jó, ha fizetni kell a műanyag zacskóért?

kép: amazon.co.uk

Az egyszer használatos műanyagok, illetve mindenféle műanyag komoly környezeti terhelést jelentenek. Ez pedig gigászi összegeket is felemészt, így hát teljesen logikus, hogy ha szeretnénk használni ezeket a hordozókat, akkor azért bizony fizetni kell. És ez az 5 penny messze nem fedezi azt az összeget, amekkora kárt jelentenek az ilyen zacskók.

Mindenesetre azért az már egészen más, ha fizetni is kell egy olyan dologért, aminek igazából semmi értelme, egyedül kényelmi funkciót tölt be. Ha pedig ingyen is be lehet vinni vászontáskát, amibe pakolni lehet, akkor miért fizetnénk a zacskók garmadájáért?

A cél megvalósult

Természetesen a cél nem az volt, hogy a kormány extra bevételre tegyen szert, hiszen azért ez ahhoz igen karcsú lenne. Egyrészt maga az összeg is alacsony, másrészt ezt a boltoknak, a nagy hipermarketeknek fizetik ki a vevők, így mire a kormányhoz jutna, az összeg tovább csökkenne.

kép:en.tempo.co

A cél az volt, hogy a vásárlói magatartást befolyásolják olyan irányba, hogy lényegesen csökkenhessen a felhasznált zacskók száma. Ez pedig kifejezetten sikeres volt. Míg 2014-ben 200 millió zacskóval emelkedett a fogyasztás az előző évhez képest, most, 2019-ben 90%-kal esett vissza az egyszer használatos műanyag zacskók használata. Vagyis az eredmény egyértelműen mutatja, hogy egy kevés ráhatással és a vásárlók akaratával igenis drasztikusan csökkenthető a műanyagok felhasználása, így pedig közvetve az óceánok szennyezettsége is.

kép:nationalgeographic.com

vásárlóműanyagpénzzacskóemberbolt