Április 19. Péntek, Emma

2022. május 13. 13:50
null

PR tartalom

Mind ismerjük a stressz különféle formáit, amelyek megkeserítik mindennapjainkat. Hallottunk, olvastunk rövid- és hosszútávú káros hatásairól is, amelyeket legjobb lenne elkerülni. De mitől is vagyunk stresszesek? Munkahelyi terhelés, szociális konfliktusok, házimunka, pénzügyek, betegségek – utóbbiak talán magától a stressztől rosszabbodnak. Most, hogy közeleg nyár, még inkább szeretnénk kiszabadulni az ördögi mókuskerékből – és tulajdonképpen szervezetünk már eme vágyával is egy adott megoldást sejtet, amellyel a stressz csökkenthető.

Hiszen ezt is kell tennünk, amikor csak lehetőségünk van, szabaduljunk ki! Menjünk ki egy parkba, sétáljunk a lakóhelyünkhöz közeli mezőn, erdőben, domboldalon vagy vízparton! Hétvégente és szabadnapok alkalmával pedig érdemes még messzebbre mennünk, kirándulnunk, túráznunk országunk változatos, termékeny vidékein!

A természetjárás általi stresszlevezetés fitnesz programnak is betudható. Akár három-négy napi elhalasztott, kihagyott edzés is bepótolható egy napi kiadós vándorlással. Amellett, hogy égetjük a zsírt, az izzadással méreganyagok is távoznak szervezetünkből – köztük azok a mérgek, melyek a stressz által gyűltek fel korábban. A friss, oxigéndús levegő és az erdőkben, vízpartokon, a barlangok mélyén megnövekedett páratartalom a légutaknak is kedveznek, elhúzódó légúti megbetegedések javulását is elősegíthetik.

Másrészről, minél mélyebbre hatolunk a természetben, annak létét csodálva tűnnek egyre jelentéktelenebbnek mindennapi problémáink. A növények és állatok látványa, a táj szelleme feltölt minket testileg-lelkileg, hogy hazaérve újult erővel vegyük a soron következő akadályokat. Perspektívával szolgál a hétköznapi stresszforrásoktól való távolság, így a felüdülés alatt talán addig égető vagy éppen a már régen szőnyeg alá sepert problémáinkra is új megoldási lehetőségek merülhetnek fel bennünk.

Lehet, eddig úgy éreztük, összeroppanunk a magunkra vállalt terhek alatt, ám például egy hegytetőről letekintve az alattunk elterülő, végtelen dombvidékre belegondol az ember, hogy tulajdonképpen mind apró részei vagyunk csak az egésznek, s emiatt nem is kell a világ súlyát magunkon hordoznunk. Pont elég, ha saját tempónkban, lassan, de biztosan jutunk el a célhoz.

Most gondoljuk át, mire kell figyelnünk, ha útra kelünk!

1. Természetesen itt is fontos a helyes táplálkozás: megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék (víz vagy tea), szénhidrát, fehérje és zsiradékok bevitele. Sportoláshoz külön étrend ajánlott.

Éhgyomorral vagy kevés kalóriát fogyasztva veszélyes elindulni kirándulni. Hiszen, bár maga a kifejezés laza kis sétának tűnhet, erdők mélyében, egyenetlen talajon, emelkedőkön, lejtőkön akár maratoni mennyiségű energiát is felhasználhatunk, csak hogy az eltervezett útvonalat letúrázzuk. Az pedig kifejezetten fontos, hogy elegendő víz legyen nálunk – mindig vigyünk másfélszer annyit, mint gondoljuk, hogy megiszunk, hiszen még mindig szerencsésebb kicsit több súlyt cipelni és ezáltal edződni, mint az erdő közepén szomjazni.
    Ásványvizet és kirándulásra szánt ételeinket pedig, hogy a pénztárcánk se bánja, megvásárolhatjuk a Penny akciós újság ajánlatai alapján.

2. Elengedhetetlen a megfelelő ruházat. Mindig nézzük meg, milyen időjárás várható az adott kirándulás időtartamára, hogy semmi se érjen váratlanul. Az időjárásról könnyedén tájékozódhatunk, ha csupán munkába menet, a tömegközlekedésen ülve, vagy otthon a kanapén lazítva megnyitjuk a Köpönyeg.hu előrejelzéseit.

Magyarország éghajlatában szerencsére ritka a szélsőséges természeti csapás, így téli hóesés, futó záporok, kisebb szélviharok, tűző napsütés se tántorítsanak el minket a természetjárástól! Hidegben, szélben öltözzünk rétegesen! Esőben vigyünk esőkabátot, sildes sapkát, vízálló cipőt! Erős napfényben árnyékosabb túraútvonalakat válasszunk: erdőt, barlangot; használjunk rendszeresen naptejet, viseljünk világos kalapot vagy sapkát és hosszú ujjú, világos, könnyű öltözetet!

3. Ha a hagyományos barangolást kedveljük, legyen nálunk iránytű és egy térkép az adott tájegységről. Ha inkább a modern kor vívmányaira támaszkodnánk, ne felejtsük feltölteni tájékozódáshoz használt okos készülékünket indulás előtt, és akár tartalék akkumulátort is vihetünk hozzájuk.

4. Legyen nálunk bankkártya és készpénz. Bár a természetben erre nemigen van szükség, az adott tájhoz való utazásnál, hazajutásnál már annál inkább – akár autóval utazunk, akár tömegközlekedést használunk, sohasem tudhatjuk, mikor merülnek fel váratlan kiadások.

Legközelebb, ha túlterheltnek érezzük magunkat, tegyünk egy nagy sétát a természetben. Hosszútávon pedig tervezzünk hosszabb túrákat, kirándulásokat, melyet a stresszlevezetés mellett akár velünk tartó családunk, barátaink mélyebb megismerésére is fordíthatunk.

(X)

A képek forrása: pexels, pixabay