2020. augusztus 13. csütörtök
Ipoly

Több séta - több étel - nagyobb karbonlábnyom

2020. június 20., 12:00
Több séta - több étel - nagyobb karbonlábnyom

A koronavírus járványa, illetve a klímakatasztrófa okozta változtatási kényszer előtérbe hozta a biciklis és gyalogos közlekedés fontosságát. A világon egyre több városban kezdődött meg az átállás arra, hogy a település az embereké lehessen, és ne az autóké. Ennek azonban ára van. 

Miért jó? 

Nem nagyon kell fejtegetni, hogy vajon miért is jobb a bicikli, mint a hagyományos autózás. A benzines vagy gázolajjal üzemelő autók károsanyag-kibocsátása igen magas, ami a bicikli vagy a séta esetében nulla.  

kép: toronto.ca

Azt azért meg kell jegyezni, hogy az elektromos autózással szemben károsanyag-kibocsátás szempontjából már nem ekkora az előny. Ugyanakkor az autók gyártása, alapanyagigénye és karbantartása messze sokkal több erőforrást igényel, mint a kerékpároké. Ha pedig sétálunk, akkor mindezen költségek egyszerűen eltűnnek, sőt, az egészségünknek is nagyon jót teszünk vele. 

 

Mi a gond? 

Alapvetően a gond ezzel a két alternatívával, hogy a városok nem erre vannak berendezkedve, vagyis mind a sétálás mind a biciklizés erősen körülményes. Ezen sok helyen igyekeznek javítani, de ez nem változtat az ehhez kapcsolódó másik problémán, mégpedig a települések közti közlekedésen. Bár sokan voksolnának a biciklire, a 90 km/h-val száguldó autók mellett tekerni nem éppen életbiztosítás. 

Emellett az Ontario Egyetem kutatói egy friss tanulmányban arra is rámutattak, hogy a biciklivel vagy gyalog közlekedő embereknek megnő az energiaigényük, ezzel együtt pedig az étkezésük karbonlábnyoma is. A növekedés persze messze nem akkora, mint a megtakarítás az autózáshoz képest, de tény, hogy jelen van. 

kép: naturalwalkingcities.com

Szerencsére azonban nem szükségszerű. Ha a megnövekedett energiaigényünket hússal, húskészítménnyel és finomított élelmiszerekkel fedezzük, akkor a séta mellett 0.26 kg-mal, míg bicikli mellett 0.14 kg-mal nő meg éves co2 lábnyomunk. Ha azonban a szükséges energiamennyiséget gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és teljes kiőrlésű gabonák fogyasztásával fedezzük, akkor a karbonlábnyom növekedése eltűnik. Sőt, ha ráérzünk ezeknek az élelmiszereknek az “ízére”, egyre többet fogyasztunk belőlük, akkor még csökkenteni is lehet azt a bizonyos lábnyomot.

lead kép: youtube.com