Március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna

Klímajegy jelenthet belépőt minden tömegközlekedési eszközre Ausztriában

Zöld zóna
2021. november 08. 11:00
null

A klímacélok teljesítéséhez mindenképpen kezdeni kell valamit a közlekedéssel is. Ez a valami pedig értelemszerűen a forgalomban araszoló autók számának csökkentése kell, hogy legyen. Persze jó megoldás az elektromosra váltás is, de ehhez a megújuló energiatermelők részarányának jelentősen növekednie kell, és persze igen sok pénz is kellene a váltáshoz az embereknek. Ráadásul az akkumulátorok jelentette környezeti terheléssel ebben az esetben még csak nem is számoltunk. A megoldás tehát egy sokkal régebb óta jelen lévő lehetőségben rejlik.

Tömegközlekedés

Igen, a tömegközlekedés fejlesztése, kibővítése révén nagyon jó eredményeket lehet elérni a városi közlekedés csökkentésében. De a vonathálózatok jelentős fejlesztése révén a külvárosi közlekedés is roppant módon csökkenthető - már ha van elég vonat és hajlandóság az emberekben.

Az első rész sajnos nem rajtunk múlik, a második azonban igen. Csakhogy: mivel győzzünk megy egy embert arról, hogy a kényelmét és főleg a magányát félretéve üljön át egy sokszor sajnos zsúfolt, vagy éppen zajos vonatra – buszra – villamosra? Ausztria egy működőképes ötlettel állt elő.

Klímajegy

Mi lenne, ha egy amúgy is igen jól fejlett tömegközlekedési hálózattal rendelkező országban olyan jegyet lehetne váltani, mely minden járműre érvényes, mely a tömegközlekedésben részt vesz, függetlenül attól, hogy helyi vagy távolsági? Ez már csábító lehet, főleg, ha azt is hozzátesszük, hogy egy ilyen jegy éves (!) díja 1267 euro, vagyis nagyjából 400 ezer forint lenne. Elsőre ez soknak tűnhet - legalábbis a hazai pénztárcáknak -, pedig nagyon nem az. Azt most hagyjuk, hogy az ingázással mennyit tankol egy átlag autóba egy ember havonta, hanem vegyük alapul azt, hogy a hasonló pénzügyi mozgástérrel rendelkező Hollandiában ugyan ez a bérlet 3066 euróba kerül.

Ha az osztrákoknak bejön ez a húzás, az akár 20%-kal is csökkentheti az autóhasználat arányát, ami hatalmas lépés lehet. De ha például támogatás is kapcsolódik a jegyhez – mondjuk a munkáltató belead – akkor ez az arány még jobb is lehet, ami az ország gazdaságának sem lenne rossz, hiszen a co2 kvóták bizony egyre drágábbak.

képek és lead kép: pixabay

metróbuszkárosanyagembervillamosközlekedés