Nem is volt olyan régen, amikor a diesel botrány kirobbant. Akkor kiderült, hogy technikailag átverik a vevőket, amikor a káros-anyag kibocsátásrólvan szó, mivel az lényegesen magasabb, mint a leírtakban szerepel, vagy amit a szabályozás engedélyez.
Akkor vagy most?
A botrány sok fejet követelt az autógyártás élvonalából, és persze rengeteg pénzébe és borzalmaspresztízs veszteségbekerült sok gyártónak. Akkor mindenki meakulpázott, elismert ezt-azt, és szabadkozott, hogy ilyen biztosan nem lesz többet. Ráharapott a témára az EU is, és szabályokat vezetett be ennek érdekében, hogy az apró, szilárd részecskék kibocsátása ne haladhasson meg egy elfogadható határt.
kép: dw.com
Ezek a pici részecskék felelősek ugyanis a tüdő, szív és érrendszeri, valamint akár agyi eredetű problémákért. A légszennyezettségi adatok romlásában, és a városlakók egészségi állapotának romlásában is vastagon benne volt a “keze” a dieseleknek. Most azonban új korszak vette kezdetét, újmotorokkal, új részecskeszűrőkkel, új kiskapukkal.
Bőven a határérték felett
A részecskeszűrők feladata – ahogyan a nevükből is kiderül - hogy minimálisra csökkentsék azoknak a bizonyos apró szilárd részeknek a levegőbe kerülését. Értelemszerűen ezek előbb vagy utóbb tele lesznek, ilyenkor pedig egy tisztulási folyamat veszi kezdetét. Ennek során pedig a kibocsátott 23 nanométernél nagyobb szemcsék kibocsátása 30-118%-kal nagyobb, mint a megengedett határérték, és ezt a két legkeresettebb modell – a Nissan Quasqaiés az OpelAstra- 15 kilométeren keresztül fenn is tartja. Erre derítettek fényt aTransport&Enviropmentmegrendelésére készült mérések.
kép: transportenvironment.org
De van más is. A vizsgálatba ugyanis nem kell bevonni a 23 nanométernél kisebb részecskéket, melyek még könnyebben jutnak be a szervezetbe, vagyis akár nagyobb kárt is képesek okozni. Ezeket azonban nem vizsgálják a kibocsátás elemzésekor, ráadásul ilyenkor is prototípusokról beszélhetünk, nem élő forgalomban, kereskedelemben vett autókról. Ez sajnos azt is jelenti, hogy ahogyan a “régi” botrányban, most is nagyon valószínű, hogy erős ferdítésekkel vannak tele azok az adatok, melyekkel a vásárlók találkozhatnak a friss diesel autók káros-anyag kibocsátásával kapcsolatban.
kép: arstechnica.com