2020. február 25. kedd
Géza

Kiugróan szennyezőek az új diesel autók is

2020. január 18., 15:00
Kiugróan szennyezőek az új diesel autók is

Nem is volt olyan régen, amikor a diesel botrány kirobbant. Akkor kiderült, hogy technikailag átverik a vevőket, amikor a káros-anyag kibocsátásról van szó, mivel az lényegesen magasabb, mint a leírtakban szerepel, vagy amit a szabályozás engedélyez. 

Akkor vagy most? 

A botrány sok fejet követelt az autógyártás élvonalából, és persze rengeteg pénzébe és borzalmas presztízs veszteségbe került sok gyártónak. Akkor mindenki meakulpázott, elismert ezt-azt, és szabadkozott, hogy ilyen biztosan nem lesz többet. Ráharapott a témára az EU is, és szabályokat vezetett be ennek érdekében, hogy az apró, szilárd részecskék kibocsátása ne haladhasson meg egy elfogadható határt. 

kép: dw.com

Ezek a pici részecskék felelősek ugyanis a tüdő, szív és érrendszeri, valamint akár agyi eredetű problémákért. A légszennyezettségi adatok romlásában, és a városlakók egészségi állapotának romlásában is vastagon benne volt a “keze” a dieseleknek. Most azonban új korszak vette kezdetét, új motorokkal, új részecskeszűrőkkel, új kiskapukkal. 

 

 

Bőven a határérték felett 

A részecskeszűrők feladata – ahogyan a nevükből is kiderül - hogy minimálisra csökkentsék azoknak a bizonyos apró szilárd részeknek a levegőbe kerülését. Értelemszerűen ezek előbb vagy utóbb tele lesznek, ilyenkor pedig egy tisztulási folyamat veszi kezdetét. Ennek során pedig a kibocsátott 23 nanométernél nagyobb szemcsék kibocsátása 30-118%-kal nagyobb, mint a megengedett határérték, és ezt a két legkeresettebb modell – a Nissan Quasqai és az Opel Astra - 15 kilométeren keresztül fenn is tartja. Erre derítettek fényt a Transport & Enviropment megrendelésére készült mérések. 

kép: transportenvironment.org

De van más is. A vizsgálatba ugyanis nem kell bevonni a 23 nanométernél kisebb részecskéket, melyek még könnyebben jutnak be a szervezetbe, vagyis akár nagyobb kárt is képesek okozni. Ezeket azonban nem vizsgálják a kibocsátás elemzésekor, ráadásul ilyenkor is prototípusokról beszélhetünk, nem élő forgalomban, kereskedelemben vett autókról. Ez sajnos azt is jelenti, hogy ahogyan a “régi” botrányban, most is nagyon valószínű, hogy erős ferdítésekkel vannak tele azok az adatok, melyekkel a vásárlók találkozhatnak a friss diesel autók káros-anyag kibocsátásával kapcsolatban. 

kép: arstechnica.com