Öli az embereket a diesel

Emlékszik még a Volkswagen botrányára, mely magával rántotta a fél autóipart? Igen, a diesel autók károsanyag kibocsátásáról van szó, illetve arról, hogy az messze magasabb, mint ahogyan állították.
Nos, a hír megdöbbentő volt, sokat mérgelődtünk, elvártuk az autók visszahívását, és reméltük, nem dől be újabb dominó. Nos, nem lett igazunk, bukott a fél ipar, a másik fele pedig lapít, amennyire csak tud. A károsanyag kibocsátás mértéke szívügyünk, de nem is igazán tudjuk mennyire.
400 000 halál
A diesel autók nitrogén – oxid kibocsátása messze magasabb, mint a benzines társaiké. Bár tény, hogy az ilyen motorok kevesebbet fogyasztanak, sajnos kicsit sem környezetkímélőbbek, mint a benzinesek, sőt!
(kép: voxeurop.eu)
Sokáig hittük, hogy a károsanyag kibocsátási adat azért kell, hogy alacsony legyen, mert így a globális felmelegedés ellen tehetünk valamit. Ennél azonban többről van szó! Az ember nem igazán érti, hogy miért is kell ennyire odafigyelni olyan apróságokra, mint a légszennyezettség. Egy kis szél, és máris minden jó. Ha meg nem, akkor köhögünk kettőt, és panaszkodunk a büdösre, és kész.
Nos, tudósok most rámutattak, hogy ez nem így van. egy kutatócsoport, mely a International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA), a Norvég Meterológiai intézet és a Svéd Chalmers Műszaki Egyetem kutatóiból állt rámutatott arra, hogy évente mintegy 425 000 ember idő előtti halálát okozza az a mennyiségű légszennyezés, mely a diesel autóknak köszönhető. Ráadásul ez az adat kizárólag az EU 28 tagállamában, Svájcban és Norvégiában mért adat.
A légszennyezettség nem játék
A világon az egyik vezető halálok a szív és érrendszeri megbetegedés, valamint a légzőszervi betegségek, melyek bizony szorosan összefüggenek a nem megfelelő levegőminőséggel. Különösen veszélyeztetettek a nagyvárosok lakói, de ez még országonként is eltérő.
Németország, Franciaország és Olaszország polgárai kiemelten veszélyes területeken élnek, de jól mutatja az itteni eltéréseket, hogy az olaszoknál mintegy duplája a légszennyezettségi adat a franciához képest. Ezekben az országokban a diesel gépkocsik elterjedése lényegesen nagyobb mértékű, mint a vizsgált többi államban.
(kép: dailymail.co.uk)
Nulla károsanyag kibocsátás
A jövőt mindenképpen a tisztán elektromos hajtású autók jelentik, természetesen akkor, ha a szükséges energiát nem szénerőművekkel, vagy atomreaktorokkal állítják elő. A tiszta energia csökkenteni képes az egészségügyi kiadásokat is, így elterjedése remélhetőleg gyors és határozott lesz minden országban.
A fejlesztéseknek hála mára az elektromos autók hatótávja felveszi a versenyt a benzinmotorokéval, igaz, áruk még bőven a luxuskategóriában mozog. Ám a fejlődés és a tömeggyártás lehetővé teszi majd azt is, hogy a levegő tisztaságára az autók csak úgy gyakoroljanak hatást, hogy felkeverik a port, ami az utakon esetleg megáll.
(lead kép: bsnscb.com)