A tengerekben halmozódó műanyag problémájára igazán jó megoldás eddig nem született. Léteznek persze ígéretesprojektek, de mire ezek igazi eredményeket produkálnak, addigra azért sok víz lefolyik a Dunán. És ezek a projektek csak a látható műanyagokkal foglalkoznak, amikroszkópikusszemcsékkel nem.
Merre tovább?
A gond nagyon is reális. Azt már láthattuk, hogy mit is okoz a műanyag az állatvilágban. A gyomorba került idegen anyag gyulladásokat okoz, emészthetetlen és végül sajnos halálhoz is vezet. De nem jobb a helyzet akkor sem, ha “csak” rátekeredik az állatokra, hiszen így is fulladást, végtagvesztést okozhat.
kép: kobis.hr
A műanyagok kezelésére igazán jó megoldás eddig nem született. A hatalmas karokkal az óceánt takarító projekt sokáig akadozott, most elvileg szépen dolgozik. A lebegő műanyagszigetet mártermékennyéis igyekeznek tenni a tudósok, vagyis tulajdonképpen legitimálják jelenlétét a tengerben. De mi a helyzet amikroműanyagokkal?
Megoldás?
A fizikaiaprózódásonkeresztülmenő műanyagok végülmikroműanyagformájában terjednek el szerte a világon. Így sajnos a szervezetekbe is sokkal könnyebben bejutnak, és gyulladásokat váltanak ki, vagyis kicsit sem jobbak, mint nagyobb társaik, igaz, legalább beléjükgabalyodninem lehet. Cserébe azonban mindenhol jelen vannak, vagyis fogyasztásuk egyszerűen kikerülhetetlen.
kép: solorganix.com
A Suzuki azonban egy érdekes megoldással állt elő. Kikísérleteztek egy olyan szűrőt, melyet a hajómotorjaikhoz lehet kapcsolni. Ezeket a motorokat a tengervíz hűti, azt szívják fel, és pumpálják át arendszeren, majd juttatják vissza a tengerbe. Ideilleszkedika szűrő, mely egyéb szennyező anyagok mellett amikroműanyagokatis képes szűrni. Ráadásul a motor teljesítménye sem sérül, hiszen a folyamat végén, a visszajuttatás előtt kapcsolódik a szűrő a rendszerhez.
Az ötlet jó, és az isdicséretes, hogy a cég szériatartozékként kívánja értékesíteni a szűrőberendezést, de hogy valódi megoldást jelent-e az kérdéses. Mindenképpen nagyon jó, hogy legalább valami történik az ügyben, de ehhez néhány motor kevés lesz, arról nem is beszélve, hogy ez kizárólag a felszíni vizeket érinti, a mélyebb régiókat, vagy a tengerfeneket, ahol amikroműanyaghalmozódik, sajnos nem.
lead kép: openaccessgovernment.org