2019. november 18. hétfő
Jenő

Jön a 10 perc alatt tölthető akksi!

2019. november 4., 16:00
Jön a 10 perc alatt tölthető akksi!

Sokszor olvashatjuk, hogy az e-autózás korába léptünk, még akkor is, ha jelenleg az elektromos hajtás nem éppen környezettudatos megoldás - az azonban remélhetőleg gyorsan változni fog. Csakhogy az e-autóknak van egy olyan hátulütője, amivel sokan nem tudnak megbarátkozni. 

Drága és lassú 

Az elektromos autók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak, ami fantasztikusan jó hír, főleg akkor, ha meg tudjuk oldani, hogy a töltésük megújuló energiaforrásból származzon. és persze azt is, hogy ne tartson órákig. 

kép: choose.co.uk

Ez persze túlzás, hiszen feltölthető az akksi akár 30 perc alatt is, csakhogy ez is nagyon sok, főleg akkor, ha azt vesszük, hogy a tele tank benzin nagyjából 2 perc alatt megvan. Az ember pedig rohan, hiszen mindig időre kell valahova oda érni, vagyis aki siet, az nem igazán választ elektromos autót. Hiába a design, a státusz és a környezettudatosság, ha nem felel meg minden elvárásnak, akkor sutba vágjuk a Föld megmentését, és maradunk a bevált módszernél. 

Nem is annyira a személyautók jelenti a gondot, hanem az áruszállítás. Egy kamion töltése ugyanis nem éppen gyors, ezzel pedig időt, vagyis pénzt veszít a vállalkozó. És azt már rég tudjuk: a Föld megmentése csak akkor valósulhat meg, ha ez üzletileg is megéri. 

Gyorstöltés 

Pontosan ezért olyan fontos az, hogy a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói elérték az áttörést, és képesek voltak megalkotni azt a lítium ion akkumulátort, melyet 10 perc alatt teljesen fel lehet tölteni. Ráadásul ezt 2500-szor elvégezve sem csökken az akksi teljesítménye, ami hozzávetőleg 800 ezer kilométer megtételét jelenti. 

kép: autoalert.me.uk

A megoldást ironikus módon az jelentette, hogy a kutatók olyasmit tettek az akksival, amit tilos. 60°C-ra melegítették, amit azért nem szabad, mert sérülhetnek benne az anyagok. Ezt kiküszöbölendő az akksit utána gyorsan lehűtik. A folyamattal pedig el lehet érni, hogy az akkumulátor -10°C alatt se veszítsen a teljesítményéből töltés közben, ami eddig senkinek nem sikerült. Ez az áttörés nagy lökést adhat az e-autózásnak is, hiszen így még egy “kifogás” kipipálása került. 

lead kép: engineersjournal.ie