2020. november 1. vasárnap
Marianna

Íme a vonat, ami vizet pöfög ki, és már egy ideje üzemel is

2020. február 16., 13:00
Íme a vonat, ami vizet pöfög ki, és már egy ideje üzemel is

A jövő a kibocsátásmentes közlekedésé, ezen nem is nagyon kell vitatkozni. Az persze más tészta, hogy mikorra sikerül ezt elérni, és hogy - legalábbis a kezdeti szakaszban - ténylegesen elérhető-e a karbonsemlegesség, de a cél, az irány mindenképpen ez. Ezt nagyon jól mutatja az Alstom motorvonatgyártó cég bejelentése is. 

Elektromos? 

Az elektromos közlekedés egyre elterjedtebb, egyre kifinomultabb, és ami még nagyon fontos, egyre olcsóbb is. De azért vannak vele gondok, igazából nem is kevés. Az egyik ilyen, hogy az igazán nagy tömegű járművek mozgatása azért nehézkes feladat. Ennek oka, hogy hatalmas mennyiségben lenne szükség az akkumulátorokra, és ez gazdaságtalan megoldás lenne. Azonban nem az elektromos közlekedés az egyetlen zéró emissziós lehetőség a piacon. 

kép: missioncityrecord.com

Sokszor megfeledkezünk a hidrogénhajtásról, pedig nem kellene, ugyanis ez az üzemanyag egyre feljebb lép a használhatósági ranglétrán. A népszerűség növekedésnek az oka, hogy a már meglévő rendszereket alkalmazni lehet kisebb átalakításokkal, így például a benzintartályból lehet hidrogéntartály, a benzinkútból hidrogén töltőállomás. Bár ezek az átalakítások sem olcsók, de sok esetben jobban megéri ebbe az irányba tapogatózni. 

 

Hidrogénvonat 

Az Alstom német gyártó is így gondolja, mivel az Akasol gyár akkumulátorrendszereit építi be ezentúl a hidrogénvonatokba. Ez az együttműködés nem csak jót tesz mindkét cégnek, hanem nekünk, utasoknak is kedvező.  

A hidrogén hajtás közben a vonat tulajdonképpen vizet enged ki magából, mint végterméket. Nem szükséges hozzá a felsővezeték kiépítése, amivel kiküszöbölhető az akkumulátorok hatalmas mennyisége, vagyis lényegesen olcsóbban lehet egy vonalat alkalmassá tenni ezeknek a vonatoknak a közlekedésére. 

kép: akasol.com

Ráadásul a hidrogén vonatok eleddig 150 000 kilométert tettek meg személyvonatként tesztelve Cuxhaven és Buxtehude között. Ezalatt pedig hiba és balesetmentesen futottak, csendben, és ami talán az egyik legfontosabb ebben az esetben: tökéletesen környezetbarát módon. 

Hogy a technológia mennyire terjed el gyorsan, az azért még kérdéses, hiszen a meglévő vonatok cseréje újabb modellekre hatalmas kiadásokkal jár, az idő azonban sürget, vagyis a cégek kénytelenek lesznek áttérni az ilyen, és ehhez hasonló megoldásokra. 

lead kép: alstom.com