Egyre nagyobb hangsúlyt kap azelektromobilitása világon, egyre több az elektromos, vagy legalább részben elektromos jármű. Sajnos azonban akárcsak a dieselek esetében, most is sumákolás megy a háttérben, az autógyártók az adatokat nem a valóságnak megfelelően közlik.
T&E
ATransport&Envilopmentnevű környezetvédelmi szervezet arra kéri a világ országainak kormányait, hogy ne nyújtsanak semmilyen támogatást vagy kedvezményt a benzin vagy diesel hibrid autók vásárlásához. Különösképpen aplug-in hibridek a mumusok, mivel a szervezet saját tanulmányában bizonyította, hogy azok lényegesen szennyezőbbek, mint ahogyan azt a gyártók állítják.
kép: eco-act.com
Ez a kijelentés pedig elég veszélyes, már ami a piacot illeti. A klímakatasztrófa megfékezése érdekében a gyártókkénytelenekcsökkenteni a károsanyag-kibocsátásukat. Ezt azonban a flottára értelmezik, vagyis az adott márka összes eladott autóját tekintve. Innen pedig gyorsan érthető, hogy mi a gond. A plug-in hibrideket elkészíteni lényegesen olcsóbb, mint a tisztán elektromos változatokat, több rajtuk a haszon is.
Sok gyártó éppen ezért erre akategóriárakoncentrál az eladásoknál, hiszen már ez is elég elméletben ahhoz, hogy elérjék a kitűzött célokat. Ha azonban a T&E eléri, amit akar, akkor komoly felfordulást visz véghez a piacon.
Eléri?
Az autóipar egy botrányba már beleroppant, méghozzá nem is kicsit. A diesel autókról közölt adatok alapján azok kevésbé szennyezőek, mint benzines társaik. A valós körülmények közt lezajlott tesztek azonban rávilágítottak arra, hogy ez nem igaz.
kép: smart-energy.com
Sajnos aplug-in hibridek esetében is ez derült ki. A T&E megbízást adott azEmissionsAnalytic-nek, hogy vizsgálja meg a három legnépszerűbb ilyen modell károsanyag-kibocsátását (BMV X5, Volvo XC60, MitsubishiOutlander). Az adatok pedig azt mutatják, hogy a jelölt co2 kibocsátáshoz képest 28-29%-kal magasabb a valós adat, még úgy is, hogy az elektromotorok a tesztek során folyamatosan használva voltak. Sajnos amikor a visszatöltés történik, vagyis menet közben tölt az autó. Amikor így töltötték fel az akkumulátorokat, akkor a megadott kibocsátási értékek 3-12-szeres mennyisége mutatkozott, de a valós körülmények közt tesztelt autók is 3-8-szor annyi káros anyagot engedtek a levegőbe, mint amit a gyártó feltüntetett.
lead kép: carmagazine.co.uk