2020. december 5. szombat
Vilma

Így lesz az elektromos buszokból energia

2020. augusztus 22., 08:00
Így lesz az elektromos buszokból energia

A közlekedés környezetvédelmi szempontok szerint történő optimalizálása a legtöbb esetben kimerül az elektromos hajtású járművek preferálásában. Ez azonban nem elég, hiszen ha valóban optimalizálunk, akkor olyan előnyökre lehet szert tenni, ami jelentősen olcsóbbá teheti a megújuló energiaforrásokra való átállást. 

London 

Az optimalizálásban most a Bus2Gird nevű vállalkozás is részt vesz. Az egyesült királyság fővárosában, Londonban már most is igen sok elektromos busz szállítja az utasokat. Bár a metróközlekedés is kiváló, de a londoni emeletes, piros buszok kultikus szerepet is kaptak az évek során, nem utolsó sorban pedig valóban kényelmes szállítóeszközök. A forma maradt, a hajtás azonban cserélődött, és most már ezekből a darabokból is sok elektromos verzióban zötyög az utakon. 

kép: intelligenttransport.com

Persze nem állandóan, hiszen London tömegközlekedése sem állandóan igényli az összes busz jelenlétét. A csúcsidőszakokon kívül így sok elektromos busz parkol a garázsban, és töltőre is teszik azokat. Ezen változtat most a Bus2Gird 

 

Optimalizálás 

A közlekedési csúcsidőszak vége - amikor az elektromos buszok parkolóba kerülnek - nem esik egybe az áramfogyasztási csúcsidőszak végével. Ez azt eredményezi, hogy az elektromos járműveket a parkolás után közvetlenül a töltőre csatlakoztatva bizony csúcsidőszakban veszik fel az áramot. 

kép: energialimpiaparatodos.com

A cég egy teszt alatt 28 emeletes elektromos buszt a parkolást követően nem töltőre tett, hanem a még bennük lévő energiát visszatöltötték a rendszerbe az akkumulátorokból. Tölteni pedig csak az áramfogyasztási csúcsidőszak után kezdték a járműveket. Ez nem csak hatékonyabbá teszi a hálózatot, de meglepően nagy, 28 busz esetében 1 megawatt energiát képes visszatáplálni a hálózatba.  

A cég képviselői szerint, ha ugyanezt 9000 busz esetében teszik meg, akkor az 150 000 háztartás igényeit lenne képes fedezni a csúcsidőszakban, vagyis sokkal kevesebb fosszilis rásegítéssel kellene ilyenkor számolni, csúcsidőszakon kívül pedig a megújulók termelte energiával lehetne a buszokat tölteni (mivel a szélerőművek éjjel is termelnek, illetve ma már léteznek olyan napelemek, melyek szintén képesek az esti - éjjeli energiatermelésre). 

lead kép: clondoner92.blogspot.com