2019. szeptember 15. vasárnap
Enikő, Melitta

Így igazi segítség lehet a tömegközlekedés a városnak

2019. szeptember 10., 16:00
Így igazi segítség lehet a tömegközlekedés a városnak

A klíamkatasztrófáért egy jelentős részben a közlekedés a felelős. Nagyon sokan foglalkoznak azzal, hogy mekkora előre - vagy éppen hátra lépést jelentenek az elektromos autók és buszok, vagy azzal, hogy hogyan lehetne a repüléssel, hajózással járó károsanyag kibocsátást csökkenteni. De igen kevesen foglalkoznak azzal, hogy mennyi autó is rója az utakat. 

Csökkentés 

Nyilván az a cél, hogy a káposzta is megmaradjon, és a kecske is jóllakjon, vagyis, hogy csökkenjen a kibocsátás, miközben az autók száma növekedést produkál. Ez az ipar számára alapkövetelmény, és ha e autózással tudjuk ezt megoldani, melyhez az energiát megújuló forrásokból fedezzük, akkor mindenki jól járhat. Persze az energiaéhség ezzel egy icipicit sem csökken, csupán átalakul. 

kép: dunkerque-tourisme.fr

A legjobb az lenne, hogy ha az emberek nem vennének annyi autót, hanem a biciklit, a gyaloglást, vagy a tömegközlekedést választanák. Elő kettő azonban sokszor körülményes és lassú, vagyis a tömegközlekedést jelentheti az igazi megoldást. De aki rendszeresen ül buszon, annak minden vágya, hogy erre ne legyen szüksége. 

Átalakításra vár 

Egy francia városban, Dunkerque-ben meglépték azt, amit mindenhol kellene: ingyenes lett a tömegközlekedés. Nem csak a helyi, hanem a környező településekre közlekedő járműveken is, mindenkinek, még a turistáknak is. 

Az ok prózai. A helyi tömegközlekedési vállalat jegyeladásból származó bevételei a működésének csupán 10%-át voltak képesek fedezni. Ez azért van így, mert a buszjegy drága, az autó szinte ugyan ennyibe kerül, és a város is úgy van felépítve, hogy az autózásnak kedvezzen. Az önkormányzat ezért úgy gondolta, minimális veszteséggel tehet nagy lépést. A tömegközlekedést ingyenessé tették, meghosszabbítottak több vonalat és expressz járatokat is kialakítottak. Az eredmény: hétvégente 50%-kal nőtt meg az utasforgalom, munkanapokon pedig 60%-kal, és ez még csak a kezdet. Az emberek így már inkább nem ülnek autóba, hiszen gyorsan és könnyen jutnak el ahova szeretnének, ráadásul ingyen. Az önkormányzat nem bukott nagyot, sőt, az autók számának csökkenésével nyert. Kevesebb autó, kevesebb amortizáció, kisebb légszennyezés.

kép: commons.wikimedia.org 

Emellett a várost is elkezdték átalakítani. A tömegközlekedés az autózás elé került prioritásban, a gyalogosok szintén lehagyták az autókat, vagyis a bevetett várostervezés, mely szinte könyörgött az autózásért most átalakul. 

Nem a francia város az első, és persze nem is az egyetlen azok sorában, ahol meglépték ezt a lehetőséget. Tallin az első fővárosként már beírta magát a történelembe, most pedig úgy tűnik, versenyezhet Luxemburggal, hogy kié lehet az első ingyenes tömegközlekedésű ország megtisztelő címe.

lead kép: france24.com