A klíamkatasztrófáértegy jelentős részben a közlekedés a felelős. Nagyon sokan foglalkoznak azzal, hogy mekkora előre - vagy éppen hátra lépést jelentenek az elektromos autók és buszok, vagy azzal, hogy hogyan lehetne a repüléssel, hajózással járó károsanyag kibocsátást csökkenteni. De igen kevesen foglalkoznak azzal, hogy mennyi autó is rója az utakat.
Csökkentés
Nyilván az a cél, hogy a káposzta is megmaradjon, és a kecske is jóllakjon, vagyis, hogy csökkenjen a kibocsátás, miközben az autók száma növekedést produkál. Ez az ipar számára alapkövetelmény, és ha e autózással tudjuk ezt megoldani, melyhez az energiát megújuló forrásokból fedezzük, akkor mindenki jól járhat. Persze az energiaéhség ezzel egy icipicit sem csökken, csupán átalakul.
kép:dunkerque-tourisme.fr
A legjobb az lenne, hogy ha az emberek nem vennének annyiautót, hanem a biciklit, a gyaloglást, vagy a tömegközlekedést választanák. Elő kettő azonban sokszor körülményes éslassú, vagyis a tömegközlekedést jelentheti az igazi megoldást.Deaki rendszeresen ül buszon, annak minden vágya, hogy erre ne legyen szüksége.
Átalakításra vár
Egy francia városban, Dunkerque-ben meglépték azt, amit mindenhol kellene: ingyenes lett a tömegközlekedés. Nem csak a helyi, hanem a környező településekreközlekedőjárműveken is, mindenkinek, még a turistáknak is.
Az ok prózai. A helyi tömegközlekedési vállalat jegyeladásból származó bevételei a működésének csupán 10%-át voltak képesek fedezni. Ez azért van így, mert a buszjegy drága, az autó szinte ugyan ennyibe kerül, és a város is úgy van felépítve, hogy az autózásnak kedvezzen. Az önkormányzat ezért úgy gondolta, minimális veszteséggel tehet nagy lépést. A tömegközlekedést ingyenessé tették, meghosszabbítottak több vonalat ésexpressz járatokatis kialakítottak. Az eredmény:hétvégente50%-kal nőtt meg az utasforgalom, munkanapokon pedig 60%-kal, és ez még csak a kezdet. Az emberek így már inkább nem ülnek autóba, hiszen gyorsan és könnyen jutnakelahova szeretnének, ráadásul ingyen. Az önkormányzat nem bukott nagyot, sőt, az autók számának csökkenésével nyert. Kevesebb autó, kevesebb amortizáció, kisebb légszennyezés.
kép:commons.wikimedia.org
Emellett a várost is elkezdték átalakítani. A tömegközlekedés az autózás elé került prioritásban, a gyalogosok szintén lehagyták az autókat, vagyis a bevetett várostervezés, mely szinte könyörgött az autózásért most átalakul.
Nem a francia város az első, és persze nem is az egyetlen azok sorában, ahol meglépték ezt a lehetőséget.Tallinaz első fővárosként már beírta magát a történelembe, most pedig úgy tűnik, versenyezhet Luxemburggal, hogy kié lehet az első ingyenes tömegközlekedésű ország megtisztelő címe.
lead kép:france24.com