Az autók és a városok nincsenek túl jóban - ez nem új információ. A gigadugók nem csak a város határain belül keserítik meg az életünket, hanem azon kívül is a reggeli ingázásnak köszönhetően. Ki lehet iktatni az ingázást? Részben igen, de megszüntetni semmiképp sem lehet. És mi lesz akkor, mikor nagyvárosaink 30-40 milliós metropoliszokká nőnek?
A jövő
A University College London tudósainak részvételével a városi gépkocsihasználat új, matematikai modellezése zajlott le, és az eredmények nem éppen kecsegtetőek. A tudósok adatai alapján ugyanis ahhoz, hogy a városaink a jövőben is élhetőek legyenek, az autókat el kell felejteni. Ez elsőre drasztikusan hangzik ugyan, de sajnos van benne ráció.
kép: angieboele.wordpress.com
Az emberség urbanizálódik, a munkahelyek száma és a megélhetési mutatók is jobbak a városokban. Nem csoda hát, ha szinte minden fiatal itt keres magának helyet. Itt persze nem csak a munka, hanem a szórakozás is könnyebb, vagyis nem kell azon csodálkozni, hogy Európa nagyvárosai is gigantikussá fognak nőni néhány 10 éven belül. Már most is vannak olyan metropoliszok, melyek elképesztő mennyiségű lakossal rendelkeznek, és bizony a dugók az életük legkeserűbb részei közé tartoznak.
Nem csak azzal van baj, hogy hatalmasa szennyezési rátaés a pszichológiai hatások rombolóak. A nagy mennyiségű autó nagy mennyiségű parkolót is megkövetel, ami így a zöldterületek csökkenését eredményezi, holott azoknak rohamtempóban kellene növekedniük.
Autómentesen?
A dugódíj, a parkolási díjak, a fenntartási költségek és még néhány ráépülő kiadás a városi emberek számára jelentősen megdrágítja az autóhasználatot. Sokkal jobban megéri a tömegközlekedés, már persze akkor, ha annak színvonala és kiterjedése ezt lehetővé teszi. A jövő városainak tehát erre kell hangsúlyt fektetni, az élhető városok kulcsa ugyanis ebben rejlik.
kép: ylva.life
És mi van akkor, ha nem akarunk tömeg-közlekedni? A bicikli és a séta a városok leginkább fejlesztésre váró területe. A tudósok szerint ugyanis ez a két alternatíva kell, hogy átvegye az autózás lehetőségét, hiszen a városokban többnyire csak kisebb távolságokat teszünk meg autóval. A hosszabbakra ott a tömegközlekedés, a kocsik így kivételes alkalmakra maradhatnak.
Azon persze lehet vitatkozni, hogy ez az irány jó-e, vagy hogy valóban ilyen lesz-e a jövő. A matematikai kalkulációk azonban nem hazudnak, és abban mindenképpen igazuk van, hogy túl sok az autó túl kicsi helyen. És azzal is nehéz lenne vitatkozni, hogy az élhetőség érdekében zöldíteni kell a városokat - az autók így szép lassan kiszorulnak, legalábbis a felszínről.
lead kép: PARIS.FR