2020. december 5. szombat
Vilma

Bécsben a fékezés is energiát ad

2020. július 4., 12:00
Bécsben a fékezés is energiát ad

Az energia hatalmas kincs, vagyis a pazarlás ebben az esetben is vétek. Semmit sem lenne szabad elpazarolni, de míg az élelmiszerek esetében a pazarlás nagyon jól látható, az energia esetében egy kicsit más a helyzet. Bécs látja ezt, és tesz is ellene. 

Energia 

Amikor az energia pazarlásáról beszélünk, akkor nem pont az égve hagyott villanyra gondolunk. Számtalan részletben megbújik töméntelen mennyiségben az energia, amikre nem is gondolnánk. 

kép: wikipedia.org - Invisigoth67

Sok feltaláló sok ilyen lehetőséget észrevett már, de igazán hatékony lehetőség csak kevés született belőlük. Képesek vagyunk hasznosítani a lépések energiáját, a testünk hőjét, amivel a telefonunkat tölthetjük, de az autó fékezésekor keletkező energia egy részét is visszanyerjük. 

Ugyanakkor a metrók, villamosok hasonló folyamataiban nem tesszük meg a kellő lépéseket, holott tetemes mennyiségű energiáról van szó. Bécs azonban - hűen a Legzöldebb Város címhez ezen is változtat. 

 

Metró 

Elsőnek az U2, másodiknak az U1 (a leghosszabb vonal), majd harmadiknak az U3 metróvonal kap olyan berendezést, mely képes a metrók fékezési energiáját visszagyűjteni, és árammá alakítani. Az igazság az, hogy eddig sem veszett teljesen kárba ez az energia, mivel ha az állomáson állt már egy szerelvény, az képes volt hasznosítani az érkező kocsi fékezési energiáját. Ha azonban nem, akkor az energia felhasználatlan maradt. 

kép: intelligenttransport.com

A különleges berendezések segítségével azonban a mozgólépcsők, szellőztetők, világítás és hasonló berendezések is üzemelhetnek a metrók fékezi energiájából. A projekt pedig elsőre csekély energia visszanyeréssel kecsegtetheti azokat, akik nem tudják, hogy két ilyen berendezés éves szinten 3 gigawattórányi áramot termel meg, és 400 tonna co2 kibocsátást spórol meg. 

A zöldítés következő lépcsőjének hála a bécsi metró, illetve a Wiener Linen tovább volt képes csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, és mostanra elérte, hogy a város teljes kibocsátásának csupán egyetlen százalékáért tehető felelőssé. A fejlesztések pedig koránt sem értek véget, hiszen a karbonsemlegesség után a karbonnegatív működés is hatalmas lehetőségeket rejt magában. 

 lead kép: Kromus-PID