A pénz, vagy inkább a fenntarthatóság, a klímacélok a fontosak? Ezt a kérdést mi magunk is feltesszük, mikor a befektetési lehetőségek közül választunk. Sokan éppen ezért választják azokat az alapokat, melyek a fenntarthatóságba, az EU klímacéljainak megvalósulásába fektetnek.
Ez azonban nem mindig egyértelmű mezsgye mentén történik. Hogyan is lehetne megmagyarázni, hogy az éves szinten 31,8 ezer milliárd forintot kitevő kisbefektetői tőke egy jelentős része, mintegy 6550 milliárd forintnyi pénz a legnagyobb szennyező cégekhez kerül.
Ezek közt a fast fashion cégek, olajvállalatok és autógyárak is vannak. Bár az alapok azzal védekeznek, hogy a változást ezeknél a cégeknél kell kezdeni, ami igaz is, a dolog akkor is ingatag lábakon áll.
A zöldre festés lassan műveszetté nővi ki magát, annak gyakorlata, hogyan tévesszék meg a klímáért küzdő embereket a pénzükért, egyre csúnyább, egyre elkeserítőbb formákat ölt. A körültekintés éppen ezért elengedhetetlen, hiszen a hangzatos hívószavak, mint a környezetbarát, a zöld vagy éppen a nettó zéró ma már csak szavak, sokszor semmi tartalommal nem rendelkeznek...
Nyitókép: Shutterstock