A közlekedés és a fuvarozás bizony a klímaváltozás egyik legfőbb kiváltó okai, ugyanakkor a civilizáció fennmaradása érdekében lemondani sem tudunk róluk. A lehető legkörnyezetkímélőbb megoldások felé mozdulás nagyon sokat képes javítani a helyzeten, ezek közt pedig előkelő helyen szerepel a vasút.
Mind áruszállítási, mind közlekedési szempontból előnyös, hiszen a vasút elektromos hajtású - vagy akár az is lehet -, nagy mennyiségeket, illetve sok utast képes egyszerre megmozdítani és bejáratott rendszerrel dolgozik – ami persze további bővítésekre is szorul.
Ezzel szemben a közúti árufuvarozás lényegesen nagyobb károsanyag-kibocsátással jár, ugyanakkor egyszerűbb, hiszen vonat nem jár mindenhova. Gyorsabb is, hiszen a vonalakon nem közlekedhet egyszerre több szerelvény. Ugyanakkor az előnyei nem akkorák, hogy a klímacélokat érdemes lenne veszélybe sodorni miattuk. Erre vonatkozik az a közlemény is, melyet a kamionok megnövelt méretei kapcsán juttatott el az MTI-hez a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.
Rámutatnak, hogy a “gigakamionok” veszélyesek a közlekedésre és nem segítik elő a klímasemlegességi törekvéseket sem, sőt, hátráltatják azokat. A közlemény arra a tényre reagál, hogy márciusban Európai Parlament plenáris ülésén minimális többséggel elfogadta az irányelv felülvizsgálatának első olvasatát, mely a kamionok méretének és súlyának növelésével, illetve annak engedélyezésével foglalkozik.
Forrás: MTI