Február 23. Péntek, Alfréd

Vonaton szállított kamion - a már meglévő megoldásokat alkalmazva kell tenni a klímakatasztrófa ellen, nem a jövőre várni!

Zöld zóna
2023. június 26. 11:00
null

A károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését, sőt, megszüntetését kell elérnünk ahhoz, hogy civilizációnk fennmaradhasson. Ez ma már nem kérdés, még csak nem is vita tárgya, de hogy ezt hogyan fogjuk elérni, azt sajnos még nem tudjuk biztosan. Nagyon összetett, nagyon sok változóval rendelkező rendszereket kellene összefogóan kezelni, ami szinte lehetetlen. Vagyis nem egy nagy megoldás kell, hanem sok kicsi.

Ebben az esetben a teherfuvarozás egyik megoldását láthatjuk, ami kifejezetten jó irány. Sajnos, mire a hidrogénnel és elektromossággal hajtott kamionok kora beköszönt, a felmelegedés olyannyira elszabadul, hogy nemigen lesz mit szállítani, sőt, jó eséllyel nem lesz ember, aki vezesse ezeket a járműveket, vagy átvegye az árukat.

Vagyis olyan megoldás kell a kibocsátás csökkentésére, ami már most is megvan, csak épp nem használjuk kellően. Ez pedig a vasút, mely a leginkább környezetbarát közlekedési forma. És hát a kamionok rakománya viszonylag könnyen átrakható vagonokra, szállítható egy jelentősen hosszú szakaszon, majd visszapakolható a kamionra, hogy kiszállításra kerüljön. Ez a megoldás hazánkban is egyre nagyobb jelentőséget kap, több átrakó állomás is épül, vagy épült már, melyek ezt a célt szolgálják.

Mivel a tervek közt szerepel, hogy Magyarország Közép-Európa logisztikai, fuvarozási és elosztóközpontjává válik, így az ilyen megoldásokra mindenképpen szükségünk lesz. És hogy ez számszerűsítve mit jelent? A ROLA állomás a török, görög, bolgár, román és szerb kamionok terheit veheti át - köszönhetően kiváló elhelyezkedésének -, így pedig ez az egy átrakodó éves szinten 60 000 kamionnal kevesebbet eredményez az M5 és M1 autópályákon, ami jelentős kibocsátás csökkenést eredményezhet.

képek és lead kép: shutterstock

megoldáskamionfelmelegedéskibocsátás