Június 24. Kedd, Iván

Túl nagy árat fizetünk már az elektromos autókért is

A belső égésű motorral működő járművek leváltásával a klímavédelem fontos mérföldköveként tekintettünk az e-mobilitásra. Azonban egyre több jel mutat arra, hogy ez az alternatíva sem mentes a súlyos környezeti és társadalmi következményektől, hiába, hogy az elektromos autók sokáig a környezetbarát közlekedés jelképének számítottak.

A BBC egyik friss riportja alapján Indonézia egyes térségeiben már most is komoly ökológiai és emberi károkat okoz a nikkel iránti megnövekedett kereslet, ez a fém ugyanis kulcsszerepet játszik az elektromos járművek akkumulátorainak gyártásában.

Elektromos autó: mégsem olyan környezetbarát?
Elektromos autó: mégsem olyan környezetbarát? Fotó: Brilla Vida / Vwpics

Az elektromos autók hátrányai

Indonézia a világ legnagyobb nikkeltermelője, és a globális kereslet növekedésével arányosan újabb és újabb bányák nyílnak meg, különösen Sulawesi szigetén. A helyi közösségek, köztük az őslakos Bajau nép egyre aggasztóbb változásokat tapasztalnak: az esőzések idején a bányászatból származó hordalék bekerül a folyókba, majd onnan az óceánba, elszínezve a vizet, megfojtva a korallzátonyokat és jelentősen rontva a látási viszonyokat a tenger alatt. A korábban kristálytiszta víz mára sok helyen opálos, zavaros masszává vált, és ez nemcsak esztétikai kérdés. A tengeri élővilág pusztulása egyben a halászatból élő közösségek megélhetését is veszélyezteti.

A nikkelbányászat nemcsak a vízi ökoszisztémákat károsítja. Az erdők kivágása, a földek lecsupaszítása és az infrastruktúra kiépítése drámaian növeli a földcsuszamlások és áradások kockázatát. Egyes indonéz tartományokban már most is többszörösére nőtt az ilyen jellegű természeti katasztrófák gyakorisága. A helyiek elmondása szerint a korábban termékeny földterületek mára meddővé váltak, és a bányászati hulladékok gyakran kezeletlenül kerülnek vissza a természetbe.

Hiába mondják zöldnek, egyelőre nem az

Különösen szomorú, hogy mindez egy olyan iparág nevében történik, amely épp a „zöld jövő” ígéretével hódít világszerte. A lítium-ion akkumulátorok egyik fontos összetevője a nikkel, mivel segít megnövelni az energiasűrűséget, így az elektromos autók hatótávolságát is. Azonban a gyártás során felhasznált nyersanyagok kinyerése egyre inkább azzal a paradoxonnal szembesít bennünket, hogy egy környezetbarátnak mondott technológia alapjai valójában súlyos természetpusztítással járnak.

A baj csak fokozódni fog. Az Nemzetközi Energiaügynökség becslése szerint a nikkel iránti kereslet akár 65%-kal is megnőhet 2030-ig, ami további bányanyitásokat, még nagyobb területek felélését és még több szennyezést vetít előre. Bár az elektromos járművek valóban csökkenthetik a közvetlen kibocsátást a városainkban, nem feledkezhetünk meg arról, hogy az energiatárolás és gyártás egész ökológiai lábnyoma milyen súlyos.

Nyitókép: Brilla Vida / Vwpics

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!