Október 13. Vasárnap, Kálmán

Szeretne PET palackokért buszjegyet venni?

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A műanyaghulladék kezelése területén az egyik legnagyobb kihívás, hogy a szétválogatandó műanyag hulladékot valahogy össze is kéne gyűjteni. Mert hiába a rengeteg tanulmány és előrejelzés, az emberek nagy százaléka még mindig nem akarja szelektíven gyűjteni a műanyagokat.

Alternatív megoldások

Ez még hazánk lakosságának egy részére is igaz, annak ellenére, hogy nálunk ezt a törvény előírja. A szelektív gyűjtés azonban sokszor egyszerűen a kényelmesség, vagy az akarat hiánya miatt nem valósul meg, így a műanyagok újrahasznosításának mértéke messze nem kielégítő!

kép:cbc.ca

Alternatív megoldások persze vannak. A legtöbb ilyen büntetéseket helyez kilátásba, ha a műanyagokat a kommunális hulladék közé szórjuk. Pénz, sőt, egyes helyeken bizonyos műanyagok használatért még elzárás is járhat. A lényeg, hogy a legtöbb alternatíva negatív, megfélemlítésen alapszik, így értelem szerűen nem is igazán hatékonyak.

Indonézia vált

Indonézia sereghajtó, ha a hulladékok szelektálásáról van szó. Ezzel a vezetés is tisztában van, de sajnos legalább annyira nem tesznek szinte semmit, mint más országok a hasonló kérdésekben.

Surabaya városa, illetve a tömegközlekedésért felelős személyek gondoltak egyet, és más oldalról közelítettek a kérdéshez – írja az inhabitat.com. A negatív, büntető lépések helyett érdekeltté tették a lakosságot a műanyagok szelektív gyűjtésében. A helyi járatokra ugyanúgy jegyet kell váltani, akárcsak a Budapesti buszokra. Mivel a tömegközlekedés nem ingyenes, adta magát az ötlet, hogy itt igenis meg lehet érinteni a lakosságot, egészen pontosan a pénztárcájukat.

kép:inhabitat.com

A két órás buszjegy ára megváltható pénzért, de 5 műanyag palack, vagy 10 műanyag pohár is szolgálhat ellenérték gyanánt. Ezt a kihelyezett gyűjtők segítségével tudják megoldani, és természetesen a helyieknek tetszik a lehetőség.

Az adatok alapján a város teljes szemétállományának 15%-át teszi ki a keletkező közel 400 tonna műanyaghulladék. A buszok hatékonyságát pedig mutatja, hogy egy busz egy hónap alatt közel 250 kilo műanyagot szed össze, ami 7.5 tonnát jelent a hónapban, ha az összes buszt nézzük. A program tehát sikeres, és bár elsőnek Surabaya városa vezette be, valószínűleg a példa ragadós lesz.

Az összegyűjtött, kiválogatott műanyagot ezután újrahasznosítónak értékesítik, az így befolyt összeget pedig visszaforgatják a buszok állapotának megőrzésébe, fejlesztésekre.

lead kép:asiancorrespondent.com