A társadalmi szerepvállalás Nyugat-Európában valamivel nagyon súllyal esik latba, mint itthon, ahol inkább marketing elemnek tekinthető. Ez azonban gyorsan meg fog változni, egyszerűen a piaci igények miatt – legalábbis ezt vizionálja az ENSZ fejlesztési programjának vezetője.
Társadalmi szerepvállalás?
Mostoha része ez az üzleti tervnek, de ott van. a legtöbb esetben sajnos egyszerűen reklámnak tekintik, és igazán nem is foglalkoznak vele. Lényegében arról van szó, hogy egy adott cég mennyiben segíti elő a társadalom számára fontos ügyeket, mennyire veszi ki a szerepét azok megvalósulásában.
kép:moopio.com
Ma már a vásárlók is jóval tudatosabbak, mint néhány éve, de ez még mindig nem jelenti azt, hogy a cégeket nagyon ösztönözné a társadalmi szerepvállalásra – tisztelet a kivételnek. Az állami felügyelet alatt álló vállalkozások számára ez nem is olyan égető, hiszen ha gond adódik, az állam kisegíti őket, a magánszektor azonban ennél lényegesen sérülékenyebb.
Nem elég az adó
Sokan gondolják azt, hogy a befizetett adóval – ami tagadhatatlanul igen magas összeg – letudták a hozzájárulásukat a társadalom problémáihoz. Ez azonban nem így van. még csak nem is azért, mert illene, vagy szép lenne tőlük, ha többet tennének, hanem azért, mert a most ismert piaci előrejelzések, és az ellátórendszerek modelljei egyszerűen nem állják meg a helyüket a klímaváltozás befolyása miatt – fejti ki Achim Steiner, a fejlesztési program vezetője.
kép:sustainablebrands.com
Ha nem változtatunk gyorsan, akkor az előirányzott maximális 1.5°C-os melegedés mellett szinte fénysebességgel húzunk el, és meg sem állunk 3°C-ig. ez pedig olyan hatalmas mértékben változtatja meg a ma ismert világot, hogy az előre kalkulált modellek mind mehetnek a kukába. Egyelőre még a tudósok sem képesek erre az eshetőségre igazán pontos előrejelzéseket adni, vagyis azt sem tudjuk pontosan, mit jelent ez a felmelegedés a természet, az éghajlat, vagy éppen a társadalmi rendszerek szempontjából. Azonban a legóvatosabb becslések is kataklizmáról beszélnek.
A cégek szerepe a globális rendszerek alakulásában vitán felüli, és ebben a magánszektor 2/3-os részt vállal. Ez azt jelenti, hogy a magán kézben lévő cégek társadalmi viselkedése kiemelten járul hozzá a változáshoz, vagy éppen a katasztrófa bekövetkezéséhez. Üzletileg pedig minden egyes cégnek – szinte kivétel nélkül – érdeke, hogy egy olyan jövőben létezhessen, amit tervezni tud, hiszen a cég megmaradásának ez alapfeltétele. Egy ingatag, kiszámíthatatlan jövő ugyan ilyen piaci környezetet is teremt, ami a vállalkozások sokmilliójának létébe kerül.
lead kép:enhesa.com