November 24. Vasárnap, Kurszán

Túl sok a zöldre mosás, de a klímacsúcs nem állítja ezt meg

null

Ahogyan egyre jobban érezteti hatását a klímakatasztrófa, úgy lesz egyre több az olyan kiskapu is a cselekvésben- vagy nem cselekvésben -, melyeket kihasználva a vállalatok hősnek tűnhetnek, miközben igazából semmit sem tesznek. A klímacsúccsal kapcsolatban tüntetések kezdődtek a zöldre mosás ellen.

Zöldre mosás?

Egy igen elterjedt jelenségről van szó. Azok a vállalkozások, melyek a zöldre mosás technikáját alkalmazzák egy igen kis változtatást tesznek csak, melynek nincsen komoly környezetvédelmi jelentősége, ám ezt erősen kihangsúlyozzák, lényegesen “zöldebbnek” tüntetve fel magukat a versenytársaiknál.

kép: wsj.com

Hogy ez miért működhet? Azért, mert annak a megállapítása, hogy egy vállalkozás, vagy éppen egy termék mennyire zöld, igen összetett kérdés, amiben egyelőre az emberek nehezen igazodnak el. Keresik a környezettudatos megoldásokat, és ezt kihasználva jutnak extra profithoz a zöldre mosott vállalkozások.

Mit lehetne tenni?

A jelenség sajnos általános, éppen ezért sokaknak fel is tűnt. A klímacsúcs pedig jó lehetőség lett volna arra, hogy ennek a trendnek megálljt parancsolhassanak a világ vezetői. Sajnos most sem ez történt - ennek nyomán jelentkeztek a tüntetések is.

kép: vki.at

A mostani intézkedések a civil szervezetek szemében ugyancsak a látszat kategóriába kerülnek. Nem szorítják rá egyértelműen a vállalkozásokat arra, hogy komoly lépéseket tegyenek a tényleges környezettudatos működés felé, hanem most is meghagyják a “lebegés” lehetőségét, azokat a kiskapukat, melyekkel a cégek egyszerűen megkerülhetik az elvárt cselekvéseket.

Mit tehetünk mi? Nos, meglepően sokat, de ehhez szükség lesz a figyelmünkre. A környezettudatos termékek például nem érkezhetnek több ezer kilométerről, és jó esetben nemvegyszerezikőket agyon. A ketrecben, összezsúfolva tartott állatok fogyasztása is messze áll ettől a lehetőségtől, ahogyan a heti többszöri húsfogyasztás is. A feladata nagyon nem egyszerű, és igen, lemondásokkal is jár. A megoldás nem feltétlenül a vegetarianizmus, léteznek szép számmal alternatívák, de az odafigyelés elengedhetetlen, és végső soron a fogyasztó diktálja a piac alakulását, nem pedig fordítva!

lead kép: advertisingweek.com

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!